Overslaan en naar de inhoud gaan

Ook Lego adverteert voorlopig niet op social media

De speelgoedfabrikant wil nagaan of socialmediakanalen genoeg doen in de strijd tegen haatzaaien en discriminatie.
Facebook
Facebook

Lego plaatst de komende dertig dagen geen advertenties op social media. In die periode wil de speelgoedfabrikant nog eens goed nagaan of socialmediakanalen genoeg doen in de strijd tegen haatzaaien, discriminatie en nepnieuws. Het Deense concern, onlangs nog uitgeroepen tot 's werelds meest geliefde merk, volgt met de stap tal van andere bedrijven, die in de nasleep van grote antiracismeprotesten besloten niet meer te adverteren op Facebook. 

related partner content for mobile comes here

Ruim 250 bedrijven hebben zich op het moment van schrijven aangesloten bij de adverteerdersboycot van Facebook. Het platform ligt zwaar onder vuur na de verspreiding van nep-informatie over het coronavirus en toen het bedrijf geen actie ondernam nadat de Amerikaanse president Donald Trump tijdens de Black Lives Matter-demonstraties op Facebook schreef: When the plundering starts, the shooting starts.

De boycot begon met de campagne #StopHateForProfit waarmee Amerikaanse burgerrechtenorganisaties Facebook in het hart willen raken: de advertentie-inkomsten. Als eerste besloten outdoorkledingbedrijven Patagonia en The North Face mee te doen, vrijdag sloot de Amerikaanse tak van Unilever aan. Sindsdien groeit de lijst snel. Onlangs kondigden onder andere Ford, Adidas, Coca-Cola en Microsoft deels of helemaal met advertenties op platforms als Facebook te stoppen.

Ook het Nederlands-Britse Unilever kondigde een dergelijke stap aan. Het voedings- en wasmiddelenconcern achter merken als Dove, Knorr en Lipton zal in ieder geval dit jaar geen advertenties voor de VS plaatsen op Facebook en Twitter.

Met name Facebook moet het ontgelden bij burgerrechtenorganisaties die strijden tegen racisme. Ze nemen het de techgigant kwalijk dat berichten die oproepen tot geweld tegen Black Lives Matter-demonstranten niet worden verwijderd. Ook zou er te weinig worden gedaan tegen nepnieuws.

(ANP/Adformatie)

Lees ook: Boycot Facebook voelt als revolutie, maar lijkt gedoemd te mislukken, stellen experts

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in