Thecla Schaeffer (44) is per 1 september aangesteld als head of marketing bij Tony’s Chocolonely. Ze wordt verantwoordelijk voor het merk wereldwijd. ‘Het verhaal van Tony’s wereldwijd vertellen, blijven vertellen, is daarbij het allerbelangrijkst. Tony’s is immers geen chocoladebedrijf dat impact wil maken, maar een impactbedrijf dat chocolade wil maken.’
Alle marketeers bij Tony’s, zullen gaan rapporteren aan Schaeffer. Schaeffer zelf rapporteert aan directeur en eigenaar Henk Jan Beltman, ofwel de Chief Chocolate Officer.
Schaeffer neemt de functie over van Pascal van Ham, die Tony’s Chocolonely heeft verlaten en haar eigen consultancy-bureau Oh my Goodness Company is begonnen.
Rode draad in cv
Toen Schaeffer ruim een jaar geleden tekende bij Accell Group als chief marketing officer, was dat niet met de bedoeling om er zo kort te blijven, erkent ze. ‘Daarom heb ik ook wel getwijfeld. Maar toen deze functie langs kwam, voelde ik wel dat ik de kans moest grijpen.’ Schaeffer zegt dat ze in het ruime jaar bij Accell Group wel een fundament heeft kunnen neerleggen voor een aantal herpositioneringen. ‘Ik heb een onderzoeks-dashboard neergezet om consumer centric te worden, en een paar mooie projecten gedaan.’
‘Merkbouwen is mijn eerste liefde’, zegt Schaeffer. Wat brengt zij ter tafel om Tony’s verder te brengen? ‘De rode draad in mijn cv is: impact maken en merkidealisme. Met Raw for the Oceans (jeans van G-star die is geproduceerd uit plastic dat is opgevist uit zee, red.), cradle to cradle jeans. En de keuze voor fietsen: een van de mooiste producten om de wereld te verduurzamen. Het werk van Tony’s ligt daar in het verlengde van. Als marketeer met je werk de wereld verbeteren.’ Haar eigen signatuur ligt verder op het vlak van creativiteit en merken onderdeel maken van de cultuur (denk aan Pharrell en G-star). Desalniettemin zegt Schaeffer van plan te zijn zich bescheiden op te stellen. ‘Want Tony’s is al een fantastische merk.’
Vliegen en skypen
Schaeffers standplaats wordt ‘Westerpark’ (Amsterdam dus, op het hoofdkantoor van Tony’s Chocolonely). Dat neemt niet weg dat het zwaartepunt van haar werkzaamheden komen te liggen op het (verder) veroveren van het VK en de VS. ‘Die zijn door Tony’s als “gouden markten” gedefinieerd.’ Veel het vliegtuig in dus? ‘Met regelmaat, maar ook vaak laat opblijven om te skypen. Het is in Portland (waar Tony’s in de VS is gevestigd, red.) negen uur vroeger dan in Nederland.’