Gisteren haalde Albert Heijn voor zijn jaarlijkse mediadag het journaille naar Barendrecht. Daar zit Bakker Barendrecht en dat is volgens AH-baas Dick Boer ‘het hart van onze verspropositie’.
Er is door de PR-afdeling van Albert Heijn heel goed over nagedacht. De retailer komt nogal eens in het nieuws doordat het leveranciers een poot uitdraait (lees: een conflict heeft over de inkoopcondities), maar de samenwerking tussen Bakker Barendrecht (BB) en Albert Heijn (AH) is al heel lang heel close.
AH heeft ook echte partnerships, moesten we als boodschap mee naar de redactie nemen.
Van de tien meest gescande artikelen bij AH komen er negen voor rekening van de afdeling aardappelen, groente en fruit. En dat zijn allemaal huismerken en dus kan de marge behoorlijk zijn.
BB is al vanaf de jaren ’60 versleverancier van AH. Alleen de aardappelen, en appels en peren komen van andere leveranciers. BB levert exclusief aan AH, dat betekent dat van de 600 miljoen omzet het grootste deel van AH komt.
BB krijgt de spullen van telers in binnen- en buitenland onder het mom ‘Dichtbij als het kan, veraf als het moet’.
De telers hebben de verzekering dat als hun producten aan de kwaliteitseisen voldoen, ze een afzetmarkt hebben. In deze markt zie je nog steeds heel veel telers die gewoon gaan produceren en dan pas de klant er bij zoeken. De telers van BB weten echter precies wat ze moeten telen en in welke hoeveelheden.
AH zegt niet te vallen voor de verleiding van de vrije markt en het overaanbod met soms lagere prijzen, omdat de retailer strakke afspraken wil over kwaliteit. ‘Als we het op de vrije markt kunnen kopen, kan de concurrent dat ook en dat is niet de AH kwaliteit die we willen’, zegt category manager AGF Bas Hauwert van AH.
Directeur Irenke Meekma van BB zegt: ‘We zorgen er voor dat de hele keten een boterham met beleg verdient en nog ruimte overhoudt om te innoveren. Maar alle duplicaties hebben we wel uit de keten gesneden.’
Dat wil zeggen dat BB producten rijpt voor AH, verpakt en snijdt. Ook de kwaliteitscontrole geschiedt hier. BB maakt ook een prognose wat AH elke week aan bananen, komkommers en andere groente nodig heeft. AH bestelt dan ook niet meer, maar krijgt gewoon geleverd wat BB denkt dat AH nodig heeft.
Per dag vertrekken er uit Barendrecht naar de vier versdistributiecentra van AH zo’n 23 tot 25 vrachtwagens vol met groente en fruit. Op hoogtijdagen komt daar nog 30 procent bij.
Dat zorgt voor een logistieke puzzel, want een gemiddelde winkel heeft maar voor een halve dag voorraad aan AGF (aardappelen, groente, fruit).
Meekma: ‘We delen met AH kennis en het vertrouwen is groot. AH legt toch zijn strategie voor jaren bij ons neer. Het is een samenwerking waarin de wederzijdse belangen groot zijn, maar waarin AH het sterkst is. Daar hoef je niet geheimzinnig over te doen. Wij moeten goed ons best doen om leverancier te blijven.’
Deze samenwerking zorgt er voor dat AH de veiling links kan laten liggen. Bovendien: op de veiling haal je niet de volumes weg die AH nodig heeft. Bovendien is de kwaliteit nogal wisselvallig en kan de prijs oplopen in tijden van schaarste.
Meekma: ‘We zorgen dat onze telers niet echt nat worden als het regent en niet te bruin worden als de zon schijnt.’
Het is dus beter voor beiden om in de relatie te investeren, zodat je zeker bent van de kwaliteit en de prijs laag kunt houden. Met een nieuwe partner helemaal opnieuw beginnen, vraagt te veel. Op dit moment althans.
25 jaar geleden ging nog 70 procent van AGF via speciaalzaken, nu is dat nog maar een fractie daarvan. En voorlopig stopt dat niet.
Hauwert: ‘De hele trend is gericht op service en convenience. En de prijs moet laag zijn. Toch willen we met deze categorie een switch maken, van supplydriven naar consumerdriven. Mensen zeggen dat we zoveel tomaten hebben. In een XL liggen zo 15 verschillende soorten tomaten. Wanneer moet de consument welke eten? Ze weten het niet en dat betekent dat wij het beter moeten aanbieden. Vanuit de consument gedacht kun je dan bedenken dat we tomaten moeten aanbieden voor in de soep, tomaten voor in sauzen, tomaten voor in salades, enzovoorts.’
Volgens AH kan de groente en fruitconsumptie nog verdubbelen. Volgens de richtlijnen moeten mensen per dag 2 ons groente en 2 ons fruit eten. In werkelijkheid eten ze maar 90 gram groente en 116 gram fruit. ‘We moeten het ze makkelijker maken om dat streven wel te halen’, zegt Hauwert van AH.
Hij wijst daarbij op het feit dat 25 procent van de beste klanten voor 72 procent van de AGF-omzet zorgt. De goede klanten die eens in de vier weken komen zorgen voor 21 procent van de AGF-omzet, maar zijn goed voor 25 procent van de klanten. Daar zit dus nog winst.
AH wil ook duidelijker maken waarom er plastic om de komkommer zit. Veel klanten weten niet dat hij daardoor drie dagen langer houdbaar is. Ook zullen de seizoensgroenten wat meer aandacht krijgen in de winkel.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!