Dinsdagavond zijn in het Palais van Cannes Lions de winnaars in de categorieën Entertainment Lions, Entertainment Lions for Gaming, Entertainment Lions for Music, Entertainment Lions for Sport, Design, Digital Craft, Film Craft en Industry Craft bekendgemaakt.
X Speedportal
De campagne X Speedportal Rick & Morty van Adidas van de hand van TBWA\Neboko (creatie, productie) heeft een zilveren Leeuw gewonnen. Ook de bureaus Audentity, De Grot, Kapsalon, Loupe&Co en The Panics (postproductie) en Mediacom (media) hebben hieraan meegewerkt. De prijs werd uitgereikt in de categorie Sport.
De campagne draait om de X Speedportal-voetbalschoenen, waarmee de drager een 'multidimensionale snelheid' moet ervaren. Adidas stelt met de campagne dat 'het plezier' in de toch vaak serieuze voetbalwereld mag terugkomen. Waar sportreclames -inderdaad- vaak vrij masculien van aard zijn, kiest Adidas in deze merkfilm voor een wat lossere, humoristische benadering.
Grand Prix en Gouden Leeuw voor Antinomy Studio
Antinomy Studio uit Amsterdam won als productiebureau een Grand Prix voor de case Adlam, an alphabet to preserve a culture van Microsoft. De campagne (zie onder) is bedacht en ontwikkeld door McCann New York. Deze prijs werd uitgereikt in de categorie Design. Dezelfde case kreeg daarnaast een gouden Leeuw in de categorie Industry Craft toebedeeld.
Mediabureau Havas Amsterdam won een zilveren Leeuw voor de campagne There's nothing comic about Dyslexia voor Dyslexia Scotland. De campagne is ontwikkeld door Innocean Berlin. De prijs is uitgereikt in de categorie Industry Craft.
Grand Prix
Bekijk hieronder de Grand Prix' in de genoemde categorieën.
Entertainment
Clash from the past van Clash of clans door Wieden+Kennedy Portland
Entertainment Lions for Gaming
Clash from the past van Clash of clans door Wieden+Kennedy Portland
Entertainment Lions for Music
Beautiful life van Michael Kiwanuka door Smuggler London en Michael Kiwanuka Los Angeles
Entertainment Lions for Sport
Dreamcaster van Michelob Ultra door FCB New York
Design
Adlam, an alphabet to preserve a culture van Microsoft door McCann New York (creatie) en Antinomy Studio Amsterdam (productie)
Film Craft
We cry together door Pglang Los Angeles
Industry Craft
My Japan Railway van JR Group door Dentsu Inc. Tokyo
Digital Craft
Never done evolving ft. Serena Williams van Nike door AKQA Sao Paulo, Portland en Melboure