De kranten stonden er vorige week vol mee en ook tv-programma's als Beau besteedden er aandacht aan: de video (even naar beneden scrollen) waarin er op een hamburger het gezicht van Ruud Gullit verschijnt, als goddelijke voorbode voor een fantastisch EK voor Oranje. Maandag kwam de aap uit de mouw: het spotje hoort bij de EK-campagne van Calvé. Bureau LifeHunters is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het concept, de mediastrategie, de PR aanpak en creatie van de online quiz, TV-billboard en alle online aanjagers.
Voor wie het gemist heeft: in de tuin van drie jongens in Heiloo werd tijdens het barbecueën het gezicht van Ruud Gullit ‘ontdekt’ in de grillstrepen op een hamburger. De bijzondere verschijning werd gefilmd en gedeeld met de media, die het bericht massaal overnamen. De video kreeg aandacht in de Telegraaf, in de Volkskrant, bij Op1, Beau, in het Noord-Hollands-Dagblad, op Radio Veronica en bij 3FM. Ook was het spotje te zien op platforms als Dumpert en VKMag. Vrijwel iedereen sprak vorige week over de opmerkelijke verschijning van de oud-EK-winnaar van 1988 op de doodgewone hamburger.
'Aandacht was gigantisch'
Nu blijkt dat het filmpje, dat inmiddels honderdduizenden keren is bekeken, door Calvé en LifeHunters werd bedacht om barbecueën tijdens het EK in de spotlights te zetten en de speciaal opgetuigde barbecue-quiz van het sauzenmerk aan te jagen. In de quiz zijn bekende Oranje-voetballers te herkennen op, natuurlijk, hamburgers. De quiz loopt een maand - er doen vier voetballers mee. Deelnemers kunnen elke week raden wiens hoofd er nu weer op het stukje gegrild vlees verschijnt.
'We wilden op een originele manier het EK omarmen met de sauzen van Calvé en opvallen in al het EK-geweld van adverteerders met diepe zakken. Met weinig budget voor maximaal bereik zorgen, dat was ons plan', zegt Anouk Last van LifeHunters. 'We besloten een filmpje op te nemen waarop te zien is hoe een groepje vrienden aan het barbecueën is en plotseling in een hamburger het gezicht van Gullit ziet. Alle media pakten het op, het was precies waar we op hoopten. De aandacht was gigantisch.'
Sausjes
Het was de bedoeling dat niemand wist dat het spotje uit de koker van Calvé kwam, al kan de oplettende kijker de speciaal voor het EK ontwikkelde sausjes op tafel zien staan, zegt Last. 'In eerste instantie hebben we gecommuniceerd dat het echt was. We hebben die jongens ook zelf de interviews laten doen. In een interview met Veronica Inside hebben we de eerste link gelegd naar de quiz. Later die dag hebben we Gullit zelf de onthulling laten doen en op zijn Instagram-account laten plaatsen.'
Gullits gezicht werd met de computer op de hamburger getekend. 'Dat was nog een behoorlijke klus', zegt Last, want het moest er natuurlijk wel subtiel uitzien. ‘We hebben het zelfs getest met verschillende soorten hamburgers en barbecues, om te kijken of je op die manier echt een gezicht zou kunnen maken. Dat bleek dus niet te kunnen', lacht ze.
Calvé, dat het spotje inmiddels ook op zijn eigen social kanalen heeft geplaatst, is blij met alle aandacht. Last: 'We wilden opvallen tussen al het Oranje-geweld van de grote merken en dat is denk ik goed gelukt. Terwijl de Lidls en de Jumbo's aan het knallen zijn met bekende voetballers, hebben wij dat bereikt zonder budget voor een spectaculaire tv-commercial. We hopen natuurlijk dat Nederland nu massaal gaat barbecueën. Ja, met de sauzen van Calvé natuurlijk.'