Adverteerder: Refugee Talent Hub
Bureau: 180 Amsterdam
Titel: Refugee LinkUp
MK: Wat zie ik nu meneer Bol? Prominente professionals delen hun LinkedIn-netwerk met werkzoekende statushouders. Betekent dit het einde van de inzet van oldskool-media en dus mediabureaus? Onder de noemer, the message is the medium en 'elk individu is een adverteerder'. Dit is jouw metier dus zeg jij het maar.
WAB: Jazeker. Dat heet social media mejuffrouw Krouwel. Het is geen of of, maar een en en. Social media en traditionele media werken prima samen. In deze case is het echter alleen LinkedIn. En dat snap ik helemaal. Als je doelstelling is om zakelijk Nederland te bereiken met een slim contentidee, dan kan dat heel effectief zijn. Zie bijvoorbeeld de alom geroemde 'Vandaag heet ik Peter'-campagne. De gelijkenis zit hier ook in het maatschappelijke karakter. Die campagnes hebben verhaal en gaan dus sneller viraal. Had jij de campagne ook los van Adformatie al op je LinkedIn-timeline langs zien komen?
MK: Social media…ooit zeiden we nog tegen elkaar: 'dat internet kan wel eens groot worden'. Dat is dus gelukt vertel je me nu? Maar alle gekheid op een stokje, ik volg je. Dit soort initiatieven poppen steeds vaker op en hebben blijkbaar geen traditionele funnel nodig. Ik kende The Refugee Talent Hub hiervoor niet, maar zag het de afgelopen dagen wel op mijn timeline voorbij komen.
Nu ben ik natuurlijk well connected met al die communicatieprofessionals die deelnemen. Vond het gelijk een sympathiek initiatief. Ik heb vorig jaar mijn eigen LinkedIn netwerk, samen met anderen, ingezet om een ervaren dame die gevlucht was uit de Oekraïne aan werk te helpen. Dat ging als een dolle en binnen no-time had zij een baan.
De kracht van social media deed toen wel wat met me: welwillende mensen die met een like, share of comment hun eigen netwerk aanspoorden. Amplificatie pur sang. Prachtig! Als mensen maar willen, kunnen we samen mooie dingen bereiken. Maar ik vond deze actie van het samen delen van een account wat ingewikkeld. Wat roept me op om te liken of sharen en dat heeft hetzelfde effect toch? Dus ik moet eerlijk bekennen dat ik me er niet in op doorgeklikt heb en me echt in de actie en de mensen erachter heb verdiept. The devil is zoals altijd in the detail van de duidelijkheid en executie.
WAB: De crux ligt bij aandacht. Is de afzender relevant genoeg om aandacht te vragen? Is de boodschap en vorm onderscheidend genoeg om aandacht op te eisen? Is het verhaal sterk genoeg om die aandacht vast te houden? Sociale media zijn best lastig om goed te bespelen. En ja, sommige ideeën zijn zo krachtig dat ze autonoom rondvliegen. Maar vaak (ook op social media) is de mix. paid, owned & earned, het meest effectief. Er is zoveel clutter van (maatschappelijke) acties, ook op LinkedIn. Val dan maar eens op. Jij klikte niet door terwijl je het wel zag. Ik had hetzelfde. Waarom denk je?
MK: Ik denk door de vriendelijke foto met pastelkleurige achtergrond. Kwam op mij over als een nieuwe collega, of een duo-interview. Het miste een impactvolle foto of slogan à la. 'ik heet Peter'. Wat dan toch een beetje jammer is, want het is een te gek initiatief dat aandacht vraagt voor een belangrijk onderwerp. En ook echt wel een slim concept: je zakelijke netwerk delen met en voor een ander. Dus ik denk dat in plaats van een foto, een scherpe oneliner of foto die me recht tussen de ogen treft, me meer had getriggerd. Maar misschien is dat n=1?
WAB: Nee hoor. N=2. Aan het inzicht en idee vanuit 180 Amsterdam ligt het niet. Maar voor de reuring, ook in zakelijke context, mag of moet het iets prikkelender. Dit is net iets te braaf versus de urgentie van het onderwerp. Helaas. Want de oplossing die voorgesteld wordt is zo fraai: deel je podium en plek met een ander die het juist ook zo hard nodig heeft. Ik hoop dat zij doorzetten en een langere adem pakken. Durf ook prikkelender personen te kiezen. Denk bijvoorbeeld aan twee balkoncriticasters zoals wij.
MK: Daar zeg je wat. Laten we daarom deze Campagnepraat afsluiten en benutten om aan dit prachtige initiatief een editorialbijdrage in het breed gelezen Adformatie te leveren. Want je zou maar in een vreemd land zijn. De taal niet spreken. Voor jezelf (en gezin) moeten zorgen. Werk zoeken maar in dat vreemde land geen netwerk hebben. Ik moet er niet aan denken om zo ontheemd te zijn.
Hoe fijn is het dan als iemand met de statuur van Dick van der Lecq, je toegang geeft tot zijn zakelijke, sociale netwerk? Dus als ik kan helpen doe ik ook mee. Als er een statushouder is die wil grasduinen in een netwerk vol marketeers dan geef ik graag toegang tot de mijne. Maar toegang tot die van Mister Media en Netwerker pur sang, meneer Bol himself?! Daar kan ik niet tegenop. Dat is pas echt goud waard.
WAB: Deal. Ik doe mee. Als ze ons bij Refugee Talent Hub en 180 Amsterdam nog willen na onze kritische noot over de iets spannender vorm.
MK: Zonder wrijving geen glans, meneer Bol. Commentaar met de beste bedoelingen, uit liefde voor het vak en omdat we talent koesteren en graag prikkelen. Potverdorie, onze propositie sluit dan naadloos aan bij een Talent Hub toch?
Zij marketingbaas van NN Group, hij directeur van Abovo Maxlead. Beiden hebben een groot hart voor marketing en reclame. Iedere week betwijfelt, bekritiseert of bewierookt het duo Mariëlle Krouwel en Willem-Albert Bol een actuele campagne. Met vandaag de LinkedIn-actie van The Refugee Hub.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!