KPN heeft een Grand Effie in de wacht gesleept bij de Effie Awards Europe met de campagne Stukje Van Mij. Het is voor het eerst in 10 jaar dat een Nederlandse campagne de Europese Grand Effie wint en de eerste voor een Nederlands merk ooit. Ook was de campagne goed voor een Gouden Effie in de Social Good-categorie.
In de campagne, met een hoofdrol voor zangeres Meau, richt KPN zich tegen online shaming en het doorsturen van intieme beelden.
Grand Prix in Cannes
Er was al eerder volop waardering voor Stukje van mij, met als hoogtepunt deze zomer de toekenning van een Grand Prix tijdens Cannes Lions International Festival of Creativity. Nu volgt daar een tweede internationale hoofdprijs op voor KPN en het betrokken bureau Dentsu Creative Amsterdam.
Opvallend is dat in Nederland zelf de campagne helemaal niet zo effectief werd gevonden door de jury van de Effie Awards Nederland. KPN kwam vorige maand niet verder dan een bronzen plek in de categorie maatschappelijk.
KPN is inmiddels wel benaderd door Effie Awards om, zoals Dave Frauenfelder, VP brand, marcom & sponsorships bij KPN stelt, 'hiervan te kunnen leren en begrijpen'.
Stem ten goede
De Europese jury was duidelijk meer onder de indruk en noemde het werk van KPN ‘een bewijs van de impact die onze industrie kan hebben als we onze stem ten goede gebruiken’.
Die invloed was er op verschillende terreinen. De campagne droeg bij aan een wettelijk verbod op het doorsturen van intieme beelden en verhoogde de merkwaarde, -voorkeur en het vertrouwen
Juryvoorzitter Achim Rietze, creative strategy-lead bij Google, typeerde Stukje van mij als ‘niet alleen marketing, maar een culturele kracht voor het goede’. De samenwerking met Meau en de radicale manier om het verhaal te herkaderen, zorgden voor een blijvende impact.
Moed en geduld
Dave Frauenfelder van KPN vindt het winnen van de Gold European Effie en de zeldzame Grand Effie ‘een buitengewone eer en een prachtige erkenning’.
Deze prijzen benadrukken volgens hem de kracht van creativiteit om ook te zorgen voor positieve maatschappelijke verandering. Frauenfelder: ‘We hopen dat dit andere merken en marketeers inspireert om op te komen voor het grotere goed van de samenleving. Dat vergt moed, maar ook geduld.’
Bureau van het Jaar
Voor de Europese Effies beoordeelden meer dan 160 marketingprofessionals uit ruim 20 Europese landen de inzendingen en wezen de effectiefste campagnes aan. Onder voorzitterschap van Harrison Steinhart (DDB Paris) en Iva Bennefeld-Stepanic (Mondelez) werden 55 prijzen uitgereikt aan bijna 40 bureaus uit 19 landen.
McCann Worldgroup behaalde de titel 'Bureau van het Jaar'.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!