Natuurmonumenten introduceert een nieuwe merkstrategie en begeleidende campagne. Onder de noemer 'Laat de natuur leven' wil de natuurbeschermingsorganisatie Nederlanders inspireren om actief bij te dragen aan 'een natuurrijker Nederland'.
De campagne en strategie zijn ontwikkeld door Ace, dat is aangesteld als het nieuwe merkbureau van Natuurmonumenten. Een pitch ging hieraan vooraf. Natuurmonumenten laat weten dat er in totaal met zes bureaus is kennisgemaakt, waaruit drie bureaus de opdracht kregen om een 'eigentijds merkconcept' te presenteren vanuit de nieuwe merkbelofte 'Ontdek wat jij voor de natuur kunt doen'.
Natuurmonumenten werkte in het verleden met onder meer Gardeners, Closed on Monday, Meute, Blyde en Jalt. Met de keuze voor Ace is het niet gezegd dat de samenwerking met deze bureaus is beëindigd. 'Per campagne kijken we welk bureau het best past bij onze doelen en wensen', aldus Natuurmonumenten.
Breder publiek
De uitdaging is nu om -samen met Ace- een breder publiek te betrekken bij de Nederlandse natuurbescherming en hen idealiter in actie te laten komen. 'Of het nu gaat om tijd, geld of duurzamer gedrag.' Natuurmonumenten, opgericht in 1905, heeft zo'n 900.000 Nederlandse leden en donateurs.
'De natuur heeft een luide stem en ieders hulp nodig om écht te herstellen. Veel mensen willen bijdragen, maar weten niet goed hoe. Met de nieuwe merkstrategie willen we deze mensen aanzetten om te ontdekken wat ze kunnen doen', aldus hoofd marketing en communicatie Barbara Hellendoorn.
Onderzoek
Natuurmonumenten heeft door MSI Consultants onderzoek laten doen naar de perceptie van Nederlanders over de natuur. De meerderheid (67%) van de ondervraagden gaat de natuur in voor plezier en ontspanning, inclusief sport. Ook een grote meerderheid (85%) vindt dat wij als mensen verantwoordelijk zijn voor de natuur en haar moeten beschermen (83%). Verder wil 89% van de ondervraagden zich in enige (51%) tot grote mate (38%) inzetten om de natuur te beschermen. Maar tijdgebrek en niet weten hoe je kunt bijdragen is de voornaamste reden om niet in actie te komen.
'De natuur is een ongelooflijk sterk merk. Kijk alleen al hoevaak er 'natuur' wordt getagd op social media; daar zou iedere andere organisatie jaloers op zijn. De komende jaren gaan we die aandacht omzetten in actie', aldus Jennis Jongerius, strategy director bij Ace.
Groot verhaal in het klein
De campagne 'Nederland Natuurrijker' wordt uitgerold op televisie, radio en via outdoorkanalen. Om op te vallen in de 'groene zee van natuurbeelden' koos Natuurmonumenten bij de totstandkoming van de tv-commercial (productie: Artillerie) voor 'het grote verhaal van de natuur in het klein verteld'. Een zogeheten diorama vormt het decor voor het verhaal en moet zodoende de huidige staat van de natuur en de invloed die mensen daarop hebben laten zien.