De gemeente Haarlem scoorde een week geleden een ‘wereldprimeur’ met het verbod voor vleesreclame in de publieke ruimte en kreeg er internationaal de nodige aandacht voor. De Guardian en BBC besteedden ruimschoots aandacht aan de Haarlemse ban.
Ook in Nederland was er nogal wat aandacht voor, onder meer uit de hoek van reclame-exploitanten van buitenreclame die het een ongelukkig en onhandig middel vinden. As iedere gemeente zijn eigen reclameverboden gaat invoeren is het voor merken volkomen onduidelijk waar ze nog welke affiches mogen ophangen, is zo ongeveer de kritiek
Op de burelen van Fitzroy zagen ze dat wat anders. ‘We hebben een trendwatcher op ons bureau’, zegt Jur Baart, eigenaar van Fitzroy. ‘Die kwam met het idee om iets te doen met dat Haarlems verbod: "Dat kunnen we niet laten liggen".’
Markt veroveren
Het geval wil namelijk dat Fitzroy werkt voor het nieuwe vegamerk La Vie uit Frankrijk. Dit werkt hard aan een internationale uitrol nadat het begin dit jaar een kapitaalinjectie van 25 miljoen euro kreeg en ook de wereldbekende actrice Natalie Portman instapte omdat ze gelooft in het merk.
Engeland was kortgeleden aan de beurt om kennis met La Vie te maken, over drie weken ligt het vegetarische merk in Nederland in de schappen van onder meer Jumbo. Aan Fitzroy de taak om het onder de aandacht van de Nederlandse consumenten te brengen.
Jur Baart: ‘Toen het plan geboren was om wat met de ban van Haarlem te doen, zijn we direct naar La Vie gegaan. Dat zijn ontzettend leuke gasten en ze waren direct enthousiast. Donderdag hebben we het uitgewerkt en gezegd: Let’s go.’
In razend tempo werden de affiches gemaakt en kocht mediabureau Match My Brand de ruimten in Haarlem in voor de campagne. Maandag werden de affiches er opgehangen met de plagende tekst: ‘Sorry Haarlem, you can’t ban this bacon ad’
Plagerijtje
De campagne is natuurlijk een klein plagerijtje, maar volgens Baart met een goede reden: ‘We zijn ervan overtuigd dat deze plantaardige spek de toekomst heeft. Het smaakt in ieder geval net zo lekker als gewone varkensspek.’
Baart en Fitzroy hebben inmiddels veel reacties op hun inhaakcampagne gekregen. Uiteraard loopt de discussie enerzijds langs de lijnen waarop het gehele debat over vlees of vegetarisch plaatsheeft. Maar ook vakinhoudelijk zijn er de nodige opmerkingen.
Baart: ‘Dat loopt uiteen van collega's die het een fantastische actie vinden tot enkele mensen die de keuze voor een Engelse tekst niet zo begrijpen.‘Waarom doen jullie het niet gewoon in het Nederlands’, is een van de kritiekpunten.’
Volgens Baart is dat niet in een vlaag van hippigheid gebeurd. ‘La Vie is een startend merk dat alle aandacht die het krijgt ook wil inzetten in andere landen. Daarom hebben we voor een Engelse tekst gekozen. Ik denk dat Nederlanders de woorden ook gewoon begrijpen, het is best plain allemaal.’