Overslaan en naar de inhoud gaan

ANP-eigenaar start een stichting die verbinding tussen jongeren en nieuwsmedia wil creëren

#UseTheNews Nederland wil jongeren en nieuwsmedia elkaar beter laten bereiken én beter laten begrijpen. Het ANP start als eerste partner.
Use The News Nederland
© Afbeelding: YouTube
Use The News Nederland
© Afbeelding: YouTube

De nieuwe, onafhankelijke stichting #UseTheNews Nederland gaat zich inzetten om nieuwsmedia en jongeren elkaar beter te laten bereiken en beter te laten begrijpen. De stichting is opgericht door Chris Oomen (eigenaar van persbureau ANP) en zijn familie. Het ANP start dan ook als partner van #UseTheNews.

related partner content for mobile comes here

Nederlandse media weten een deel van de Nederlanders niet te bereiken, blijkt uit allerlei onderzoeken. Daar hoort ook een deel van de jongeren bij. Sommige jongeren wantrouwen - net als ouderen - de informatievoorziening van lokale, regionale en landelijke media. Dat raakt niet alleen het vertrouwen in de journalistiek, maar zet de groep Nederlanders ook op een informatie-achterstand. #UseTheNews wil deze problemen aanpakken door jongeren beter uit te leggen hoe media werken en door ze te betrekken bij verslaggeving.

Onderstaande video - de eerste op het YouTube-kanaal van de stichting - duidt Prinsjesdag en vraagt jongeren om mee te doen aan een schrijfwedstrijd over 'nieuws dat jou raakt.' Jongeren maken hierbij ook kans op prijzen. De stichting werkt voor deze wedstrijd samen met landelijke media, het Nieuws in de Klas-educatieplatform en bekende schrijvers.

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Europees initiatief

Het zaadje voor #UseTheNews is in 2020 geplant, toen het Duitse persbureau DPA het initiatief daar startte. ANP-eigenaar Chris Oomen lanceert nu ook een Nederlandse stichting en stelt familielid Jacqueline Oomen aan als bestuursvoorzitter. Zij zegt: 'Er is sprake van een steeds groter wordend gat tussen jongeren en nieuwsmedia. Om dat te helpen dichten, wil #UseTheNews kijken naar innovatie voor traditionele nieuwsmedia zodat zij jongeren beter en meer op maat weten te bereiken. Tegelijkertijd gaat #UseTheNews initiatieven stimuleren om jongeren nieuwswijzer te maken.' Patrick Selbach start als eerste directeur van de Nederlandse stichting. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in