Lekkere verleidelijke geur en luxe overkill? In deze editie nemen we de nieuwste campagnes van Axe en Andrélon onder de loep. Terwijl Axe inspeelt op onze zintuigen met Koen en Roxy's TikTok-sensatie, brengt Andrélon een vleugje luxe naar Lowlands met hun festival-salon. Maar is dit slimme marketing of zijn we onze grenzen aan het verleggen? In deze Gen Z-panel geven wij onze ongezouten mening hierover.
Charmante samenwerking
Axe en Andrélon hebben beide gedurfde stappen gezet in hun marketingstrategieën, maar of ze de juiste toon hebben getroffen, blijft de vraag. Axe’s samenwerking met Koen en Roxy is een slimme zet met veel humor en TikTok-impact, maar we twijfelen of deze verleidelijke campagne daadwerkelijk tot verkoop zal leiden. De charme van de samenwerking is duidelijk, maar de daadwerkelijke effectiviteit kan variëren.
@hutskoen Het is mooi geweest… wat denk jij dat het is? ad
♬ original sound - Koen
@hutskoen Mijn leven is voor altijd veranderd ❤️ ad #blackvanilla #axefinefragrance ♬ original sound - Koen
Noud van der Grift: Nadat de laatste campagnes van Axe allemaal internationationale tvc’s waren met een re-edit voor social media, is het erg verfrissend om deze nieuwe campagne van Axe te zien.
De campagne haakt perfect in op de populariteit van dit stel en weet met een verschillende set aan TikTok-ads de jeugd te bereiken. Toch vraag ik mij af hoe effectief deze campagne is. Ja, ik vertrouw erop dat de naamsbekendheid in deze doelgroep ontzettend gestegen zal zijn, maar is dat ook de doelgroep die Axe koopt? De comments staan vol met accounts die lijken te zijn van hele jonge meisjes, daarnaast staat Koen bekend als iemand die graag zijn succes etaleert met een smaak voor dure kleding en verzorgingsproducten.
Puck Vriens: Erg slim hoe Axe inspeelt op de juice op TikTok over dit koppel. Al maanden voor hun officiële launch hadden fans het al door: Koen en Roxy waren aan het daten. Koen heeft al een verleden van mooie exen en zijn hele commentsectie staat altijd vol met de vraag: hoe doet ‘ie het toch? Vervolgens claimt Axe in dit geval het geheime ingrediënt te zijn met de overheerlijke geur van Axe Black Vanilla. Ik vind het leuk hoe de campagne is verspreid over twee video’s. Zo trekt hij met de eerste video de aandacht door het eindigen met een cliffhanger. Ik vind zelf het acteerwerk niet heel geloofwaardig en een beetje cheesy, maar dat zal vast voor het publiek van De Bankzitters en de fanbase van Roxy Dekker wel goed aansluiten, aangezien die doelgroep volgens mij redelijk jong is nog.
Jesse Vlaarkamp: Axe speelt hier slim in op de populariteit van zowel De Bankzitters als Roxy Dekker. Door deze twee marketingknallers te gebruiken trek je in één klap zo een enorm groot publiek aan dat bijna niemand om deze campagne heen kan. Daarnaast spreken Roxy en Koen een grote groep jeugd aan die naar mijn mening ook de doelgroep van Axe is. Een combi die in mijn mening geslaagd is door de vorm van humor, juiste personen en juiste type platform.
Denzel Balois: Ik vind dit heel leuk en slim gespeeld door Axe. Ik heb deze video ook op mijn feed voorbij zien komen en ik geloofde het eerst niet. Het voelde een beetje nep. Dit is ook de reden waardoor ik twijfel of deze campagne zal omzetten naar sales. Aandacht trokken ze wel en ik denk dat het zeker bij een wat jongere generatie meer zal aanslaan.
Liz van Kesteren: Zoveel zelfspot is wel echt hilarisch. Echt een grote act wordt er neergezet, maar daar is Koen natuurlijk de ster in (ook met De Bankzitters), als je kijkt naar de comments gaan de mensen daar dus ook wel echt lekker op want hoe meer content van Roxy en Koen samen, hoe beter. Axe heeft hier perfect door hoe je de gen Z-doelgroep aanspreekt: humor, relatability en een frisse twist. Ze snappen dat deze generatie niet zit te wachten op standaardreclames, maar op entertainment in combinatie met dit juicekoppel is een handige aanpak van Axe.
Slimme zomerstrategie of luxe overkill?
Andrélon brengt, anders dan Axe, juist luxe naar Lowlands met hun festival-salon, wat een frisse verandering is van de gebruikelijke festivalellende. Hoewel de luxe misschien de rauwe festivalervaring overstijgt, biedt het een welkome vernieuwing die goed aansluit bij de verwachtingen van Gen Z.
@_isaluna Lowlands voorbereidingen!!!! Je kan dus het hele weekend gratis!!! je haar laten doen op Lowlands door Salon Andrélon, echt biggy slay 💖💖 Je kan het laten wassen & stylen dus sla alvast wat inspo op op Pinterest hahahaha :)) Can’t wait yayyyy. @Andrélon #salonandrelon #Andrelon #Lowlands #ProNature #LaatHaarDansen #isaluna #reizen ♬ origineel geluid - Isa Luna
Liz van Kesteren: Ze bedenken het allemaal terwijl je erbij staat, hè? Ligt dit aan onze (Gen Z) luxe verwachtingen, of probeert LowLands er een LuxeLands van te maken? Toch was ik nieuwsgierig, want die lange rij voor de douches zonder m'n föhn te kunnen gebruiken triggerde me natuurlijk wel. En eerlijk is eerlijk, de salon was echt on fire; na veertigduizend stappen is dit precies wat je nodig hebt als je die salon binnenloopt. Dat is het gevoel dat Andrelon wil geven. Ja, er waren lange rijen, maar kies je dan voor een koude douche en vet haar? Die keuze is snel gemaakt. Misschien is die luxe die ons wordt aangeboden inmiddels wel onze standaardverwachting.
Noud van der Grift: Met een koud blik knakworsten je haar laten föhnen bij de Andrélon Salon.. Mijn smaak is het niet, persoonlijk vind ik de kleuren ontzettend lelijk. Maar dat is ook zo flauw om daarom deze activatie, ontwikkeld door Playground af te kraken. Ik ben fan van activaties die iets toevoegen, zo is de overname door Bol van de festivalcamping in mijn ogen een groot succes. Ze hebben een intieme stage toegevoegd met goede line-up en je kan nu van tevoren producten bestellen en daar ophalen.
Zo voegt Andrélon toe dat je met frisse haren de camping op kan, ik denk dat er hier geen verliezers zijn en dat veel bezoekers hier ontzettend blij mee zijn.
Jesse Vlaarkamp: De doelgroep van Andrélon is goed gekozen, want wie kent het gezeik niet met de douches en menig festivalganger grijpt deze kans met beide handen aan om al ware het een modeshow over het terrein te lopen. Ja slim denk ik dan. Voor de rest, leuk dat ze wat toevoegen en niet alleen met grote billboards op het terrein staan en uiteraard slim dat ze het gratis maken. Zijn Nederlanders ook gevoelig voor en al helemaal op een relatief duur festival.
Puck Vriens: Andrélon heeft hun merk en image goed in weten te zetten met deze campagne. Elke festivalganger kent de struggle van douchen op de camping wel: een uur in de rij staan en dan ook nog eens moeten betalen voor een douche die vaak niet eens écht warm is en een waterdruk lager dan de gemiddelde studentenflat heeft. Een festival is voor veel mensen ook een beetje een modeshow, je trekt je mooiste outfits uit de kast en een mooie coupe kan dan niet ontbreken. Superslim deze campagne!
Denzel Balois: Ik snap dat je op meerdaagse festivals behoefte hebt om jezelf op te frissen. Dat is vaak nog wel een dingetje en daar is goed op ingespeeld. Het voegt waarde toe aan de festivalbeleving en voor Andrélon is dit een mooie kans om hun merk zichtbaar te maken. Maar daarnaast hoort bij Lowlands wel een beetje de beleving dat je slecht eet, slecht drinkt en slecht slaapt. Het is een oplossing voor een probleem wat niet per se een probleem was maar gewoon hoorde bij de beleving. Al met al, een slimme activatie en festivaltoevoeging die echt past bij deze tijd!
Conclusie: Verleiden met slimme campagnes en overschat luxe
Axe en Andrélon hebben beide gedurfde stappen gezet in hun marketingstrategieën, maar of ze de juiste toon hebben getroffen, blijft de vraag. Axe’s samenwerking met Koen en Roxy is een slimme zet met veel humor en TikTok-impact, maar we twijfelen of deze verleidelijke campagne daadwerkelijk tot verkoop zal leiden. De charme van de samenwerking is duidelijk, maar de daadwerkelijke effectiviteit kan variëren.
Andrélon daarentegen brengt luxe naar Lowlands met hun festivalsalon, wat een frisse verandering is van de gebruikelijke festivalellende. Hoewel de luxe misschien de rauwe festivalervaring overstijgt, biedt het een welkome vernieuwing die goed aansluit bij de verwachtingen van Gen Z.
Beide campagnes weten te prikkelen en bieden interessante benaderingen, maar de vraag blijft of ze de grens van slimme marketing niet hebben overschreden. De uitdaging is nu om te zien of deze luxe en verleiding daadwerkelijk hun doelgroep zullen overtuigen.
Heb jij voor de volgende editie van FT. Opinion campagnes die wij zeker niet mogen vergeten, laat het ons dan weten. Tot de volgende keer!
FT. Opinion
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!