Boomerang FT. Opinion: krijgen we door Kruidvat en Bol nu eindelijk ook de zomer in ónze bol?

In deze vierde FT. Opinion legt ons kritisch Gen Z-panel het vergrootglas op de zomercampagnes van Kruidvat en Bol.

Zomercommercials Kruidvat en Bol

De zomer is een seizoen vol beloftes, van zonovergoten dagen tot ontspannen strandmomenten. In deze tijd van het jaar voelen we ons vaak anders, lichter misschien, of juist opgejaagd door de hitte. Reclamecampagnes zoals die van Kruidvat en Bol spelen hier slim op in, met herkenbare gezichten en verhaallijnen die inspelen op onze zomerse verlangens en avonturen. Maar is dit effectief of raken we verzadigd door de steeds herhalende thematiek? Ons FT Panel neemt een duik in de zomerreclames van Kruidvat en Bol en delen hun ongezouten mening.

FT panel augustus
Panel of the Month August

Zomervibes met Lies: volgen we haar echt of is het te veel?

Met deze nieuwe commercial lijkt Kruidvat de storyline van Lies (vorig jaar geïntroduceerd met de vakantiecampagne) voort te zetten. Haar Gen-Z dochter is nu ook duidelijk in beeld, om zo wellicht een sterkere verbinding aan te gaan met de jongere doelgroep. Maar is dit verhaal niet al overdone of houden we ervan om Lies te volgen in haar avontuur?

Anna-Sophie Kummer: Het is zeker niet overdone om nu nog een protagonist in een commercial te plaatsen. Het publiek leeft vaak mee met de verhalen en situaties van de persoon die verwerkt worden in de reclame rondom de producten. Het is dan ook leuk dat Kruidvat de invalshoek moeder-dochter kiest, omdat dit aansluit bij hun doelgroep en hun aanbod. De uitvoering van deze commercial vind ik persoonlijk iets wat cringe, maar dat is denk ik ook een beetje hun tone-of-voice, het is verder wel een grappige en herkenbare situatie.

Neslihan Akkurt: Het vervolgverhaal van Lies. Ik vind het leuk dat ze een burgerlijke moeder hebben neergezet die probeert bij te blijven met haar Gen-Z-kinderen. De opzet van de campagne straalt deze dynamiek ook uit. Het gebruik van portretmodus bij bepaalde shots in een landscapecampagne voelt erg moederlijk aan, net zoals een typische moeder een landschapsfoto op Instagram stories zou delen, waardoor je de wazige randen krijgt. Dat maakt het een beetje icky, maar tegelijkertijd herkenbaar.

Milou Lamme: Herkenning is fijn. Daarom werkt het goed om een gezicht vaker terug te brengen in campagnes. De supermarkten Jumbo en Albert Heijn zijn hier natuurlijk sterren in, maar naar mijn idee is er zeker ruimte voor Lies op de buis. Ik denk dat de intentie van Kruidvat vooral is om ouders aan te spreken, door herkenbare situaties met hun kids uit te lichten. Zij zijn tenslotte degene die een tripje naar het Kruidvat maken om ‘goed voorbereid’ op vakantie te gaan.

Ezra Maätoke: De Kruidvat-campagne spreekt mij persoonlijk niet erg aan, maar ik vind het interessant hoe ze het social-native-format gebruiken. De beeldtaal voelt direct vertrouwd aan, vooral omdat het verhaal vanuit het perspectief van een 'gewone'moeder wordt verteld. Dit is een slimme manier om zowel jongeren als ouders aan te spreken, aangezien beide groepen Kruidvat klant zijn. Hoewel de campagne voor mij weinig impact heeft, waardeer ik de benadering en de herkenbare setting die ze gebruiken om een breed publiek te bereiken.

Nederlandse strandavonturen, samen met Bol.Nederlandse strandavonturen, samen met Bol

Bol is de winkel van ons allemaal; de modetoppers, sfeermakers, blije koppies en vanaf nu ook de zomergenieters. Alhoewel de Nederlandse zomer nog op zich laat wachten, zijn we volop in de vakantiesfeer. Als er ook maar een lekkere zomerdag tussen zit, trekken we massaal naar het Nederlandse strand. Hier komen uiteraard de bijbehorende ongemakken om de hoek kijken, zoals je omkleden op een strand vol preutse Hollanders. Wat vinden we van deze campagne en het gekozen moment?

Anna-Sophie Kummer: Bol weet als geen ander altijd goed in te spelen op herkenbare situaties en deze dan ook wat uit te vergroten. Humor is key en dit weten ze goed te gebruiken zonder dat het net niet grappig is. Daarnaast versterken ze deze commercial door middel van goede edits en features, waardoor het verhaal versterkt wordt en grappiger overkomt. Over het algemeen een leuke uitvoering en storyline, nu hopen dat dit soort situaties weer echt kunnen plaatsvinden op het Nederlandse strand;)

Milou Lamme: De Nederlandse zomer laat nog op zich wachten, maar zodra er een straaltje zon is zullen onze stranden zich gauw vullen met koeltassen, bolderkarren en parasolletjes. Ik hou ervan, het Hollandse strand met alle bijbehorende taferelen. Met als hoogtepunt het ongegeneerde mensen kijken, waar het strand de uitgelezen plek voor is. Wat mij betreft dus een perfect gevangen moment van Bol. Ik kan niet wachten, laat die zonnestralen maar komen!

Neslihan Akkurt: Bol weet als geen ander de slimste haakjes te vinden. Vooral op social doen ze dat heel relevant. Het 'ongemak van deze specifieke campagne herken ikzelf niet terug in mijn omgeving, maar vind ik wel heel goed uitgewerkt. Er gaat niets boven zonnebaden en mensen kijken, en Bol speelt hier op een humoristische manier op in.

Ezra Maätoke: Dit vind ik echt leuk. De reclame heeft een bijna magisch realisme doordat ze het gevoel van omkleden op het strand zo goed vastleggen. Het is vermakelijk omdat het product hier secundair is en meer dient als een vehicle voor de grap. Bol slaagt erin om de herkenbare, kleine ongemakken van een dagje strand op een humoristische en bijna surrealistische manier te presenteren. Dit zorgt ervoor dat de boodschap blijft hangen en de reclame fris en origineel aanvoelt.

Zomer op z’n Nederlands!

Met de zomerse stranden en de warme zon brengen zowel Kruidvat als Bol het zomergevoel naar boven. Beide schetsen situaties die herkenbaar zijn voor het publiek, waarbij humor een belangrijk element is. Kruidvat doet dit op hun eigen manier met de moeder-dochterrelatie die ze op een speelse wijze naar voren brengen. De benadering van het verhaal vinden wij sterk omdat ze hiermee resoneren met hun doelgroep. Ook de rauwe filmstijl sluit hier goed bij aan. Hoewel we hun aanpak sterk waarderen, spreekt de commercial ons als gen-Z niet helemaal aan; het is duidelijk gericht op hun doelgroep.

Bol daarentegen spreekt een veel breder publiek aan, ondanks dat ze ook de focus leggen op hun doelgroep. Dit komt door hun slimme gebruik van een herkenbare situatie, die voor iedereen relevant is, en deze op een humoristische manier presenteren en uitvergroten. De manier waarop dit is gefilmd maakt het pakkend en fris waardoor we allemaal zin krijgen in de zomer, zelfs met de bijbehorende ongemakken.

Kortom, beide campagnes weten op eigen wijze het zomergevoel op te roepen en hierdoor krijgen we allemaal zin in de zomer. Dus laat die Nederlandse zomer nu ook maar komen!

Heb jij voor de volgende editie van FT. Opinion campagnes die wij zeker niet mogen vergeten, laat het ons dan zeker weten. Tot de volgende keer!

FT. Opinion

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie