In een tijd waarin merken zich veel meer richten op Gen Z, zien we campagnes die inspelen op onze grootste uitdagingen: van financiële onafhankelijkheid tot zelfexpressie. ING probeert het gesprek over geld te starten met ‘Jouw geld, jouw keuze’, terwijl Zalando inspeelt op ons dagelijkse kledingdilemma: wat moet ik aan?’. Maar begrijpen deze merken ons écht, of blijven ze hangen in clichés? Tijd om daar onze ongezouten mening over te geven.
Moneytalk met ING
‘Jouw geld, jouw keuze’ luidt de nieuwste campagne van ING. Dit is de start van een programma dat gericht is op het geven van financieel inzicht aan generatie Z. Door middel van verschillende filmpjes worden key-dilemma’s rondom geld uitgeven en sparen besproken. Wel een studielening of toch niet? Reizen of toch sparen? Maar komt deze informatie te laat aan bij een generatie waarvan het merendeel al in de schulden zit?
Neslihan Akkurt: Het feit dat deze ad en dit programma is opgezet door ING is zo belangrijk. Het houden van gesprekken over geld en sparen voelt soms als een taboe-onderwerp. Dat moet echt veranderen. Maar met een deel van de pechgeneratie binnen Gen-Z vraag ik me af: waar waren deze ads, tools en waar was de informatie een paar jaar geleden? Sinds 2015, met het ingang van het leenstelsel, is de gemiddelde studieschuld alleen maar gestegen. De problematiek rondom dit onderwerp hoorde eerder serieus te worden genomen. Het voelt daarom aan als een soort damage control — beter laat dan nooit.
Anna-Sophie Kummer: Ik sluit me volledig aan bij de opmerking van Neslihan: ze lopen inderdaad achter de feiten aan, vooral nu er al een nieuw systeem in werking is. Toch moet gezegd worden dat de boodschap krachtig is. Het taboe en de schaamte die nog steeds om het onderwerp heen hangen, worden benoemd, en dat is cruciaal. Het erkennen van deze barrières is de eerste stap richting een meer oplossingsgerichte benadering. Daarnaast vind ik de dynamische en pakkende stijl die ze hanteren, goed inspelen op de doelgroep.
Milou Lamme: Of deze campagne eerder had moeten komen? Het was handig geweest ja. Maar als je uitzoomt is het vrij zorgwekkend dat deze campagne er moet zijn. Geldzaken blijven veel te vaak onbesproken. Ouders kunnen het een ingewikkeld onderwerp vinden en vanuit scholen word je ook niks bijgebracht over persoonlijke financiën. Niet zo gek dus, dat we massaal geen idee hebben hoe we met geld om moeten gaan. Maar hoe wordt het beter? Dat is waar wij hulp bij nodig hebben en waar ING goed op inspeelt. Niet alleen het taboe aan het licht brengen, maar ook tools en handvatten bieden om de situatie beter te maken. Dat stukje ‘show, don’t tell’ is precies waar onze generatie behoefte aan heeft en wat ING goed oppakt.
Ezra Maätoke: Deze campagne raakt wel iets essentieels, maar het voelt ook alsof ING een beetje achter de feiten aan loopt. Natuurlijk, de boodschap over financiële keuzes is belangrijk, maar ik vraag me af of deze content niet wat te laat komt voor een generatie die al diep in de schulden zit. Het voelt als een #hopecore move— goedbedoeld, maar een beetje damage control. Desondanks is het krachtig om dat taboe rond geldzaken eindelijk te doorbreken, iets waar we echt behoefte aan hebben. Maar wat nu nodig is, zijn concrete, toegankelijke tools die ons écht kunnen helpen de situatie te verbeteren. Zoals Milou zegt: show, don’t tell.
Wat doe je eraan om iconic te zijn?
Zalando heeft een nieuwe merkpositionering die vooral gefocust is op de outfits waar klanten behoefte aan hebben en zich zeker in voelen. In de nieuwe merkcampagne spelen ze in op de vraag waar iedereen dagelijks mee te dealen heeft: ‘Wat doe ik aan?’. De timing van de campagne voelt slim aan, precies rond de Fashion Week, wanneer mode sowieso al top of mind is. Tijd om dieper in deze campagne te duiken.
Neslihan Akkurt: Ik vind het zó gaaf om de TikTok-cultuur terug te zien in advertenties! Het feit dat ze Tube Girl, Sabrina Bahsoon, gebruiken in een setting die écht in de metro is, is top-notch marketing. Ze heeft niet eens een prominente rol in de ad, maar zo spreek je toch de jongere doelgroep aan die haar meteen herkent. De metro is de perfecte plek om mensen en hun outfits te spotten. Het voelt als een goede vertaling van wat we op de socials zien: snelle cuts, diverse outfits van streetwear tot zakelijke looks, allemaal met de bedoeling om ons te inspireren die ene perfecte fit te vinden.
Anna-Sophie Kummer: Ik had deze campagne al voorbij zien komen via print en moet zeggen dat ik fan ben. Het feit dat Zalando verschillende, uiteenlopende bekende personages gebruikt, en dat op een subtiele manier rondom een herkenbaar thema – ‘What do I wear?’ – maakt het bijzonder aansprekend. Wie kent die dagelijkse struggle nou niet? De stijl van de video is mega-snappy en hands-on, wat het toegankelijk maakt voor een brede doelgroep. Hoewel de focus misschien op een specifieke groep ligt, is de uitvoering echt iconic. Het is herkenbaar, dynamisch en perfect getimed rond de Fashion Week, precies wanneer mode top of mind is.
Milou Lamme: Een merk dat begrijpt hoe je met een traditionele campagne een jongere doelgroep aanspreekt, dat zie je niet vaak. Het is ‘m dan toch altijd net niet. Deze campagne daarentegen, hits the spot. Het is inspirerend, het is snel, het is van nu. ‘Wat doe ik aan?’ is de vraag waar ik, net als velen, mee op sta en door de dag heen een paar keer mee word geconfronteerd. Geweldig dat iedereen nu de campagne en socials van Zalando als inspiratiebron kan gebruiken. Pinterest, eat your heart out.
Ezra Maätoke: Willem Dafoe maakt alles beter, en deze Zalando-campagne is geen uitzondering. Het draait hier om zelfexpressie, en dat voel je meteen. Zalando laat persoonlijke stijl leven zonder het te zwaar aan te zetten. Met namen als Luka Sabbat, 'Tube Girl', en Brigitte Nielsen voelt het fris en eigenzinnig, zonder geforceerd over te komen. Je wordt niet overspoeld door 'grote namen', maar ze passen precies in de vibe van de campagne. Dafoe’s relaxte coolness maakt het plaatje helemaal compleet. Dit blijft wel hangen.
Een gevaarlijke combi: bewust leren omgaan met geld en een fantastische mode reclame
Over de timing van de ING-campagne kan nog gesproken worden. Waar we het wel unaniem over eens zijn, is dat de bank een stap in de goede richting zet door niet alleen het taboe rondom geld bespreekbaar te maken, maar ook handvatten biedt om geldstress te verminderen. Terwijl we het gat in ons hand proberen te dichten, licht er een ijzersterke modecampagne van Zalando op de loer. Eentje die inspireert, op de juiste manier inspeelt op de doelgroep en dat óók nog op een juiste manier weet te vertalen in een campagne. Je hoort het al, wij zijn fan en kijken er naar uit om meer van het merk te zien.
Heb jij voor de volgende editie van FT. Opinion campagnes die wij zeker niet mogen vergeten, laat het ons dan weten. Tot de volgende keer!
Lees ook
- Campagnes Adformatie en Boomerang FT. lanceren FT. Opinion
- Campagnes FT Opinion: campagne-clash, juicy jokes of real beauty?
- Campagnes Boomerang FT. Opinion: spelen merken goed in op de EK-hype?
- Campagnes Boomerang FT. Opinion: marketingmagie of modemisser?
- Campagnes Boomerang FT.Opinion: Geurtjes en Glamour - De zomerse strategie van Axe en Andrélon
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!