Premium

Wat voorspelden we in 2009 over reclamebureaus anno nu? Back to the Future II

Trendcasting is een vak. Want wat kwam er terecht van voorspellingen uit 2009? En wat brengt de toekomst? Deel 2/5.

Wat schreven we in 2009?

‘S-W-H verder als Indie’, luidt de kop boven een bericht van 11 juni 2009. ‘Elf jaar na de oprichting verandert S-W-H, Bureau van het Jaar 2008, de naam in Indie.’

Met het sneuvelen van de naam S-W-H (sms-taal voor Schaeffer Wünsch Has) verdween in de zomer van 2009 de zoveelste Nederlandse bureaunaamafko. Kort daarvoor loste PPGH al in rook op, net als PMSvW, BLRS, HLPB, N&W, KVH, VVtH/FCA!, KKBR, RBV, BBCW en BMB.

Als jij, lezer, Sterrenstof uit je hoofd kent, zeggen deze namen je niks, maar voor een beetje boomer in het vak klinken ze als Apple, Mercedes, McDonald’s, Toyota, Samsung, Coca-Cola en Microsoft. Denk miljarden aan merkwaarde. Alleen FHV, ARVH, ACA/JES, BVH en SVB hielden nog stand, maar het rijtje kapitalenstapelingen in reclamenamen wordt steeds korter, schreven we.

Wat is daarvan (niet) uitgekomen in 2019?

En dat kwam uit. Ze stierven stuk voor stuk. En de mannen (ja, allemaal mannen) achter die namen zijn ook allemaal dood, of bijna. Dat geldt ook voor de illustere Amerikaanse kapitale netwerknamen in het Nederland van 2009: van BBDO, DDB, FCB, JWT, TBWA, Y&R en het Franse RSCG zijn nu, tien jaar later, alleen FCB en TBWA nog over.

Wat verwachten we voor 2029?

Alle mannen, dus ook de initialenstapelaars, zijn over tien jaar de reclame uit. Net als nu in het onderwijs en de zorg, werken er dan alleen nog vrouwen in reclame, marketing en media. Alleen TBWA is er in 2029 nog natuurlijk. En er is altijd weer een Ricky Ledder en een Darlene van Dijk.

Ook in deze miniserie:

Wat voorspelden we in 2009 over gezichtsherkenning in buitenreclame nu? - Back to the Future I

Wat voorspelden we in 2009 over de bankconsument van nu? - Back to the Future III

Wat voorspelden we in 2009 over consolidatie in de media nu? - Back to the Future IV

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie