Overslaan en naar de inhoud gaan

Duurzame producten verkopen? Let op deze 4 eisen van consumenten

Een komkommer zonder plastic is duurder dan een komkommer met plastic, dat is voor de consument niet logisch.
Partner
Blauw Research

We willen onze klanten in staat stellen om op basis van nieuwe inzichten, kansen te ontdekken en succesvolle verandering tot stand te brengen in hun organisaties. Creating Positive Change brengen we tot leven met ons IFS model

Lees meer

Insights : We stellen de juiste vragen om consumenten en klanten beter te begrijpen. We hebben veel ervaring in het gebruik van zowel de meest gerenommeerde als de meest innovatieve methodes.

Foresights : We luisteren naar onze klanten om hen te helpen het onverwachte te ontdekken. Daarvoor gebruiken we voorspellende modellen en data uit communities.

Sparks : En we inspireren! Omdat maar al te vaak zelfs de beste ideeën in een rapport op een plank belanden. Daarom maken we creatief gebruik van design en workshops om spelenderwijs insights en foresights te implementeren, om te zorgen dat wij onze belofte waarmaken en positieve veranderingen teweeg brengen.

Lees minder
Blog Duurzame producten verkopen?
Blog Duurzame producten verkopen?

Consumenten willen best “duurzamer” leven en “duurzamere” producten kopen, maar dan moeten bedrijven wel met een aantal factoren rekening houden. Of beter gezegd: aan een aantal eisen voldoen. Welke eisen zijn dat?

Blauw Research deed onderzoek in de Life&Style community en legde de volgende stelling voor aan de consumenten: ‘We kunnen niet meer om duurzaamheid heen, we moeten hier wel aandacht aan besteden.’ 85% van de consumenten is het hier mee eens en 11% is hier neutraal over. Slechts 4% is het met deze stelling oneens. Daarbij, van alle 250 consumenten koopt 92% minimaal af en toe een duurzaam product. We kunnen hieruit concluderen dat duurzaamheid tegenwoordig een belangrijk begrip is in de maatschappij.

Consumenten over duurzame producten

Maar waarom is duurzaamheid een belangrijk begrip? Waarom kopen consumenten wel of juist geen duurzame producten? Een paar antwoorden van consumenten op de vraag: ‘Wat is voor jou belangrijk als je een duurzaam product koopt?’

‘Om wat voor product het gaat, wat de prijs is ten opzichte van niet-duurzaam, wat voor impact het mogelijk heeft (op de lange termijn).’

‘Of de prijs goed is, duurzaamheid mag niet een winstoogmerk krijgen.’

‘Dit hangt af van het soort product, sommige producten ben ik eerder geneigd om duurzaam te kopen dan andere producten. Ook erg van de prijs. Als het verschil tussen duurzaam en niet-duurzaam heel klein is, koop ik eerder de duurzame variant.’

4 eisen waaraan duurzame producten moeten voldoen

Uit alle antwoorden van de consumenten blijken er vier belangrijke factoren, of terwijl “eisen”, die meespelen in de vraag of iemand wel of niet jouw duurzame product koopt.

  1. De prijs van duurzaamheid moet in verhouding staan tot niet-duurzame producten Als een “duurzame” paprika twee keer zo duur is als een niet-duurzame paprika, kiezen de meeste consumenten voor de niet-duurzame paprika. De vraag hoeveel iemand extra moet betalen voor een duurzaam product is dus essentieel. Staat jouw product qua prijs, of het nou om een paprika of om een energieleverancier gaat, in verhouding veel hoger dan een niet-duurzaam product? Overweeg dan om een nieuw financieel plan te maken en de prijs van het product opnieuw te bepalen.
  2. Een duurzaam product moet écht “duurzaam” zijn De prijs van producten is belangrijk. Een duurzaam product lijkt al gauw duurder qua productie. Consumenten begrijpen vaak dat dan de prijs omhoog gaat. In sommige gevallen echter, komt het niet heel geloofwaardig over. Zo zegt een consument: ‘Ik ben best bereid om duurzamer te leven, dus minder gebruik van energie en plastic, etc. Maar ik heb het gevoel dat duurzaamheid nu gebruikt wordt om mensen bang te maken door crisis, en dat er dan sowieso weer heffingen komen. Waarom zou ik dan ook nu nog extra gaan betalen? Waarom betaal ik bijvoorbeeld meer voor een komkommer zonder plastic? Het kost tenslotte minder…’ Denk dus goed na over de geloofwaardigheid van een “duurzaam” product en de prijs die je ervoor vraagt. Het moet wel eerlijk blijven tegenover de consument.
  3. De kwaliteit van het product moet “goed” zijn Duurzaamheid klinkt soms beter, maar de consument heeft het snel door wanneer iets toch minder goed blijkt te zijn dan dat het eruitzag. De consument wil kwaliteit en waar voor zijn geld. Hiervoor is smaak vooral belangrijk. Als iets niet goed smaakt, dan koopt bijna niemand jouw product voor een tweede keer. Zorg er dus voor dat de kwaliteit van jouw product goed is, en zeker niet onder doet aan niet-duurzame producten.
  4. Duurzaamheid moet “gemak” niet in de weg zitten. Veel consumenten vinden het te veel moeite om speciaal voor dat ene duurzame product naar een andere winkel te moeten dan waar ze normaal gesproken hun boodschappen doen. Dit kost tijd. Het beste wat je als bedrijf kunt doen is ervoor zorgen dat jouw duurzame product in de schappen ligt bij winkels en/of supermarkten waar de meeste consumenten hun dagelijkse boodschappen doen. Wil je jouw product toch bij een gespecialiseerde winkel aanbieden, verken de buurt dan even en ga na of er genoeg andere, grotere winkels/supermarkten binnen een bepaalde straal te vinden zijn. Zo wandelen consumenten sneller bij die speciale winkel naar binnen om jouw product te kopen dan wanneer ze heel ergens anders heen moeten.

Ben je benieuwd naar alle resultaten van dit onderzoek over duurzaamheid en consumenten?

Download de gratis infographic of lees meer over Concept Onderzoek.

Blauw Research deed onderzoek naar ‘duurzaamheid en consumenten’. Dit onderzoek voerden we uit onder pakweg 250 consumenten van diverse pluimage in de Life&Style community. Hieruit blijkt onder andere dat 92% van de community minimaal af en toe een duurzaam product koopt.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Blauw Research

We willen onze klanten in staat stellen om op basis van nieuwe inzichten, kansen te ontdekken en succesvolle verandering tot stand te brengen in hun organisaties. Creating Positive Change brengen we tot leven met ons IFS model

Lees meer

Insights : We stellen de juiste vragen om consumenten en klanten beter te begrijpen. We hebben veel ervaring in het gebruik van zowel de meest gerenommeerde als de meest innovatieve methodes.

Foresights : We luisteren naar onze klanten om hen te helpen het onverwachte te ontdekken. Daarvoor gebruiken we voorspellende modellen en data uit communities.

Sparks : En we inspireren! Omdat maar al te vaak zelfs de beste ideeën in een rapport op een plank belanden. Daarom maken we creatief gebruik van design en workshops om spelenderwijs insights en foresights te implementeren, om te zorgen dat wij onze belofte waarmaken en positieve veranderingen teweeg brengen.

Lees minder
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in