Overslaan en naar de inhoud gaan

Persona’s in segmentatieonderzoek: een taak apart

Segmentatie en persona’s. Sommige marketeers zien het als synoniemen.
Partner
Blauw Research

We willen onze klanten in staat stellen om op basis van nieuwe inzichten, kansen te ontdekken en succesvolle verandering tot stand te brengen in hun organisaties. Creating Positive Change brengen we tot leven met ons IFS model

Lees meer

Insights : We stellen de juiste vragen om consumenten en klanten beter te begrijpen. We hebben veel ervaring in het gebruik van zowel de meest gerenommeerde als de meest innovatieve methodes.

Foresights : We luisteren naar onze klanten om hen te helpen het onverwachte te ontdekken. Daarvoor gebruiken we voorspellende modellen en data uit communities.

Sparks : En we inspireren! Omdat maar al te vaak zelfs de beste ideeën in een rapport op een plank belanden. Daarom maken we creatief gebruik van design en workshops om spelenderwijs insights en foresights te implementeren, om te zorgen dat wij onze belofte waarmaken en positieve veranderingen teweeg brengen.

Lees minder
Miniatuurvoorbeeld
© Persona's
Miniatuurvoorbeeld
© Persona's

Het verkeerde hokje

Op twitter woedt momenteel een discussie over de voor en nadelen van persona’s. Alen Klement auteur en een adept van de Job-to be done (JTBD) theorie houdt een pleidooi tegen persona’s omdat de naamgeving en de plaatjes vaak niet de belangrijkste elementen van een behoeftensegment (persona) weergeven terwijl ze wel het meest opvallend zijn in de communicatie.

Een plaatje benadrukt het geslacht en leeftijd van een persoon, en pas in tweede instantie de behoefte die er uitspreekt. Hiermee loop je het gevaar dat mensen in de verkeerde hokjes worden ingedeeld. Dit is een issue waar ik in de praktijk ook tegenaanloop.

Onlangs bij een onderzoek over wooncomfort gaf de marketingmanager schoorvoetend toe dat hij eigenlijk een “Antoinette was” de chique dame die hoge eisen stelt aan kwaliteit en design en bereid is om daarvoor te betalen. In eerste instantie herkende hij zich er niet in omdat hij van het andere geslacht is. Een ander voorbeeld: een typische backpacker mag dan begin twintig zijn, ik ken ook oudere hippies die dezelfde behoefte hebben aan basale low budget overnachtingen waar het ontmoeten van soortgenoten en uitwisselen van reiservaringen een belangrijk deel van de ervaring is.

Best of Both worlds

Klement pleit dan ook voor het gebruik van JTBD in plaats van Persona’s. Persona’s hebben echter het voordeel dat ze heel goed werken in de communicatie. Je krijgt gelijk – letterlijk en figuurlijk – een beeld van het behoeftensegment.  Daarom blijf ik gebruik maken van persona’s maar wel met de volgende twee richtlijnen:

1) Geef een naam die de behoefte weergeeft. Geen Antoinette meer dus, maar bijvoorbeeld ‘chique connaisseur’.

2) Maak de plaatjes genderneutraal, of nog beter, genderloos, en leeftijdsloos, rasloos. Gebruik dus geen foto’s maar unisex poppetjes. 

Het maakt de persona’s wellicht wat saaier, maar het zorgt wel voor de juiste focus: wat je moet aanbieden en waarom je dat moet aanbieden is uiteindelijk belangrijker dan de wie-vraag.

Lees meer over Usage & Attitude onderzoek

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Blauw Research

We willen onze klanten in staat stellen om op basis van nieuwe inzichten, kansen te ontdekken en succesvolle verandering tot stand te brengen in hun organisaties. Creating Positive Change brengen we tot leven met ons IFS model

Lees meer

Insights : We stellen de juiste vragen om consumenten en klanten beter te begrijpen. We hebben veel ervaring in het gebruik van zowel de meest gerenommeerde als de meest innovatieve methodes.

Foresights : We luisteren naar onze klanten om hen te helpen het onverwachte te ontdekken. Daarvoor gebruiken we voorspellende modellen en data uit communities.

Sparks : En we inspireren! Omdat maar al te vaak zelfs de beste ideeën in een rapport op een plank belanden. Daarom maken we creatief gebruik van design en workshops om spelenderwijs insights en foresights te implementeren, om te zorgen dat wij onze belofte waarmaken en positieve veranderingen teweeg brengen.

Lees minder
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in