Overslaan en naar de inhoud gaan

Zoeken naar het optimale product design met conjunct analyse

Wat is een geschikte methode voor de optimalisatie van product design?
Partner
Blauw Research

We willen onze klanten in staat stellen om op basis van nieuwe inzichten, kansen te ontdekken en succesvolle verandering tot stand te brengen in hun organisaties. Creating Positive Change brengen we tot leven met ons IFS model

Lees meer

Insights : We stellen de juiste vragen om consumenten en klanten beter te begrijpen. We hebben veel ervaring in het gebruik van zowel de meest gerenommeerde als de meest innovatieve methodes.

Foresights : We luisteren naar onze klanten om hen te helpen het onverwachte te ontdekken. Daarvoor gebruiken we voorspellende modellen en data uit communities.

Sparks : En we inspireren! Omdat maar al te vaak zelfs de beste ideeën in een rapport op een plank belanden. Daarom maken we creatief gebruik van design en workshops om spelenderwijs insights en foresights te implementeren, om te zorgen dat wij onze belofte waarmaken en positieve veranderingen teweeg brengen.

Lees minder
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Een product wordt gevormd door veel kenmerken. Haardrogers zijn bijvoorbeeld beschikbaar in verschillende vormen en kleuren, met diverse opzetstukjes, mogelijke hittestanden en motortypes. Elk van deze kenmerken heeft invloed op de beslissing van een klant of die het product wil kopen of niet.

De samenstelling van kenmerken tot een product wordt het product design genoemd. Het introduceren van nieuwe producten kost veel geld. Falen is geen optie, een optimaal design is cruciaal om dat te voorkomen. Ook voor bestaande producten is innovatie belangrijk en is in het aanpassen van enkele kenmerken al veel winst te behalen.

Op maat gemaakte optimalisaties van product designs

Om te bepalen of klanten een specifiek product zouden kopen, is een conjunct analyse een geschikte methode. Respondenten krijgen een set producten te zien en kiezen daaruit degene met hun voorkeur. Dit herhalen we net zo vaak totdat we weten in welke mate de klanten elk kenmerk waarderen. Het is daarna doel de kenmerken en pricing zo te kiezen dat de winst, het marktaandeel of beide zo hoog mogelijk worden.

In een markt met twee simpele producten is dit vaak nog met de hand te doen. Zodra een bedrijf echter meerdere en complexere producten aanbiedt in een grote markt, zijn geavanceerdere methodes een must. In het voorbeeld van de haardrogers hebben we te maken met veertig SKU’s, allemaal uniek op een combinatie van 14 kenmerken.

Voor dit soort problemen komen standaard optimalisators tekort, daarom passen wij bij Blauw methodes toe die geschikt zijn voor de optimalisatie van product design. Het toepassen van de ‘nested partition’ aanpak blijkt goed te werken. Dit komt er in het kort op neer dat er stapsgewijs met ‘random sampling’ naar kansrijke opties wordt gezocht en binnen de onderdelen (partitions) slimme algoritmen zoals ‘greedy search’ en ‘hill climbing’ ingezet worden om het optimum te vinden.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Blauw Research

We willen onze klanten in staat stellen om op basis van nieuwe inzichten, kansen te ontdekken en succesvolle verandering tot stand te brengen in hun organisaties. Creating Positive Change brengen we tot leven met ons IFS model

Lees meer

Insights : We stellen de juiste vragen om consumenten en klanten beter te begrijpen. We hebben veel ervaring in het gebruik van zowel de meest gerenommeerde als de meest innovatieve methodes.

Foresights : We luisteren naar onze klanten om hen te helpen het onverwachte te ontdekken. Daarvoor gebruiken we voorspellende modellen en data uit communities.

Sparks : En we inspireren! Omdat maar al te vaak zelfs de beste ideeën in een rapport op een plank belanden. Daarom maken we creatief gebruik van design en workshops om spelenderwijs insights en foresights te implementeren, om te zorgen dat wij onze belofte waarmaken en positieve veranderingen teweeg brengen.

Lees minder
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in