Premium

Lidl kiest na lange pitch voor Alfred

De pitch stond enige tijd ‘on hold’ door het vertrek van marketingbaas Jorieke de Vries. Alfred won de pitch ten koste van Dept.

Het hoofdkantoor van Lidl in Huizen.

Alfred is het nieuwe reclamebureau van Lidl. Dat is de uitkomst van een uitgebreide bureaupitch, die sinds april liep. Alfred zat samen met Dept in de laatste fase van de pitch. Het is de bedoeling dat Alfred met een 'vernieuwde marketingstrategie en -campagneconstruct' het Lidl-merk gaat versterken.

Lidl schreef afgelopen voorjaar de pitch uit, nadat het afscheid had genomen van Joe Public, waarmee de super sinds 2018 samenwerkte. Jorieke de Vries stopte in de zomer als marketingdirecteur, wat maakte dat de pitch tijdelijk on hold werd gezet. Nu is er dan eindelijk een winnaar bekend.

De Vries zei destijds in Adformatie: 'Ik heb de bureaus persoonlijk op de hoogte gesteld van het uitstel. Ik moet weer een beroep doen op hun geduld, dat is niet leuk. De beslissing wordt uiteindelijk door de nieuwe Jorieke genomen.' 

Ervaring met retail

Dat is Laura Klaver geworden, die in oktober is gestart als de nieuwe marketingdirecteur van de discountsuper. Zij prijst Alfred vanwege de 'retail-ervaring' die het Amsterdamse bureau heeft. Het mag duidelijk zijn dat ze doelt op bijvoorbeeld Praxis, maar ook Jumbo waarvoor Alfred (tot voor kort) jarenlang werkte. Klaver: 'Er ligt nu een campagneconstruct dat we 360 graden kunnen doorvertalen. We gaan de komende periode samen aan de slag om onze purpose -een gezonde leefstijl voor iedereen betaalbaar maken- invulling te geven en het merk te laten groeien.'

Jeroen van de Sande, executive creative director Alfred: 'Er zijn zoveel verhalen en producten van Lidl die een podium verdienen. We zijn echt fan geworden. Vanuit dat gevoel is het idee voor de campagne ook ontstaan.' Klaver tot slot: 'We gaan laten zien dat hoge kwaliteit voor de laagste prijs bij ons echt mogelijk is.'

De samenwerking gaat direct van start, meldt Lidl in een persverklaring. Wanneer het eerste werk van de hand van Alfred voor Lidl uitkomt, is niet bekend.

Lidl (onderdeel van de Duitse Schwarz Group) geldt na Albert Heijn als de grootste adverteerder van Nederland; in 2022 gaf de discounter 88,1 miljoen euro uit aan advertenties. Lidl telt in Nederland zo'n 440 winkels. 

Lees ook: Laura Klaver naar Lidl (en Jorieke de Vries naar Jumbo)

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie