Overslaan en naar de inhoud gaan

CMO’s willen een Marvel-superheldenbureau

CMO Report VII | Bureaus moeten wat betreft de huidige generatie CMO’s over nogal wat vaardigheden beschikken.
Op het reclamebureau
Op het reclamebureau
© Shutterstock
Op het reclamebureau
Op het reclamebureau
© Shutterstock

Elk jaar in september-oktober is het tijd voor een grote enquête onder marketeers, één van de belangrijkste doelgroepen van Adformatie. We brachten dat altijd onder de kop van ‘De Grote Marketing Enquête’. Maar zoals bijna niets hetzelfde blijft in marketing en communicatie, hebben we ook in dat onderzoek een majeure verandering doorgevoerd.

Ons onderzoek, dat we in samenwerking doen met Serviceplan Group (dat in Nederland actief is met haar House of Communication waar de bureaus Mediaplus, Serviceplan en Plan.Net onderdeel van zijn), heet nu CMO Report. We enquêteren daarvoor uitsluitend CMO’s of andere functionarissen die de hoogste marketingfunctie binnen een bedrijf bekleden. Maar liefst 68 topmarketeers vulden de enquête in.

Over welke vaardigheden moeten bureaus wat betreft de huidige generatie CMO’s beschikken? Nou, heeft u even? Op basis van een analyse van de open antwoorden op deze vraag, komen we tot de conclusie dat bureaus tegenwoordig wel heel veel in hun mars moeten hebben om nog mee te mogen doen. (Of dat eigenlijk nog wel leuk en haalbaar is, daar laten we graag Gijs de Bruijn names de Via over aan het woord, lees hier vanaf 14:00 uur vanmiddag.)

related partner content for mobile comes here

Alleszins een duizendpoot dus, maar een aantal dingen springen er bovenuit. En zoals altijd zitten daar een paar open deuren in van jewelste. Het vaakst genoemd? Creativiteit natuurlijk. Op de voet gevolgd door Partnership (daar hebben we het begrip ‘Sparringpartner’ voor het gemak bij opgeteld). Marketeers willen dat bureaus hen merk ‘echt begrijpen en daardoor een pro-actieve partner kunnen zijn’. Iemand zegt dat zijn partner moet willen zijn ‘en dat moet zich in alles uiten, wederzijds overigens’. Sommigen willen nóg verder gaan. Hij of zij ziet de ideale rol van het bureau als ‘een nauw partnership waarbij alle successen en verliezen tussen bureau en klant gedeeld worden.’

Meer CMO Report coverage:

Alle artikelen en interviews over CMO Report 2023 hebben we hier voor u op een rijtje gezet.

The forefront of our industry

Dan is er het diepe begrip van – en ruime ervaring met digital en tech. We nemen hier voor het gemak ook alles onder de noemer van ‘datagedreven’ in mee. En de balans tussen tech & human. ‘Diepgaand begrip van gegevens en analyse’ staat, zo lijkt, gelijk aan data-driven marketing essentieel. De expertise wordt – of is – een basisvoorwaarde om aan tafel te komen. Of als het heel even in het Engels mag, dit antwoord is ook typerend: ‘In the future, I expect my agency partners to provide innovative and data-driven solutions that enhance our marketing strategies, drive results, and keep our organization at the forefront of our industry.’

Laten we nog één dingen benoemen. Niet merkstrategie en mediastrategie, beide ook vaak genoemd, maar té logisch om over uit te wijden. Een veelgehoorde wens (soms verwoordt als eis) is een diep inzicht in consument, merk, markt en maatschappij. Daar gaat het dus niet per se over inzichten uit data (kan wel), maar over een ‘bij zijn’ op alle niveaus. ‘Inzicht in toekomstige ontwikkelingen in het vakgebied en de markt’, vraagt iemand bijvoorbeeld. ‘Echt doorleven van issues van de klant’, wordt er gezegd en ‘midden in de maatschappij met goede voelhorens’. Je moet als bureau dus ook een goed tijdgeestduider zijn.

Lees ook: Bureaus moeten context overzien terwijl CMO’s verbinding leggen

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in