Marketeers draaien bij onderzoek oorzaak en gevolg nog wel eens om. Hoe voorkom je deze veelgemaakte denkfout?
Over hoe je niet en vooral wel serieus om kunt gaan met terugkoppeling van je klanten.
Wil je meedenken over de toekomst van marktonderzoek, of mee bepalen?
9 onderdelen voor dé perfecte briefing.
En laat de besluitvorming aan anderen over.
Waarvoor worden de uitkomsten eigenlijk gebruikt?
Verwachtingen van opdrachtgevers liggen stuk hoger dan vroeger
Het grote aantal onderzoeksuitkomsten dat gepubliceerd wordt in diverse media vormt een steeds grotere ergernis voor de Nederlander. Dit bleek uit het vandaag gepubliceerde onderzoek door het Nederlands Instituut van Marktonderzoek & Media.
Uiteraard is het belangrijk om te weten hoe tevreden je klanten zijn over je product of dienst en waarover ze eventueel minder tevreden zijn. Hoe kun je anders je dienstverlening verbeteren, vanuit het oogpunt van de klant? Er zijn redenen genoeg om een oor te luisteren te leggen bij je klanten, maar het is zinvol om ook even stil te staan bij redenen om dit niet te doen. Het punt dat ik hier wil maken, is niet dat klanttevredenheidsonderzoek in veel gevallen achterwege zou moeten blijven.
Iemand stelde me laatst de vraag waarom marktonderzoek vaak zo weinig oplevert. Een intrigerende vraag. Want, als het zo weinig oplevert, waarom wordt er dan toch nog zoveel onderzoek gedaan? Intrigerend ook omdat het precies de kern is van ons boek ‘Wat is de vraag?’, maar dan omgekeerd. Dat gaat over hoe je onderzoek kunt doen dat wel bruikbare resultaten oplevert.
Consumenten en consumentenorganisaties stonden op hun achterste poten. Zelfs vanuit de tweede kamer werd geroepen om een ‘fatsoenlijke bank’. ING zou op grove wijze de privacy van haar klanten gaan schenden. De communicatie was incompleet en de timing ongelukkig. Maar het idee was niet zo raar.
Klanttevredenheidsonderzoek lijkt op het eerste gezicht vrij eenvoudig.
Klanttevredenheidsonderzoek lijkt op het eerste gezicht vrij eenvoudig. Bijna iedere organisatie doet het. Je kunt een eenvoudige vragenlijst mailen aan klanten, met een paar vragen over hoe tevreden men is met de producten of diensten, de antwoorden verzamelen en er grafieken van maken. Maar dan? De uitkomsten zijn vaak voorspelbaar.
Big data is een nieuwe tool om marketingvraagstukken te helpen beantwoorden. Het is niet de heilige graal die alle andere tools overbodig maakt. Naast het feit dat big data (op papier) geweldige kansen biedt, leert de ervaring dat het heel veel werk is, complex is en de resultaten soms ook gewoon teleurstellend zijn omdat het niet lukt om orde in de chaos te scheppen. De hooggespannen verwachtingen worden zelden waargemaakt.
Een mooie lakmoesproef voor de toegevoegde waarde van ons vakgebied. Onderzoeksbureaus claimen het succes van reclamecampagnes en productintroducties voor hun klanten te kunnen voorspellen. Maar kunnen we als branche ook onze eigen toekomst voorspellen?