Ik ben niet zo van de gadgets, ik loop minimaal een paar maanden achter op de echte early adopters. Gelukkig heb ik een paar collega's die wel altijd met 'the latest and greatest' speledingetjes op zak lopen, dus zo blijf ik ook nog een beetje op de hoogte.
Het is een prijsstrategie die regelmatig wordt toegepast maar bij consumenten vaak in het verkeerde keelgat schiet: het direct doorrekenen van tegenvallende kosten in de verkoopprijs van je product. Toch is er op zich niets mis mee zou je zeggen, als je er maar eerlijk over bent en het consequent doorvoert. En daar wringt vaak de schoen.
Op 31 augustus 1913 werd na een personeelsfeest van de N.V. Philips' gloeilampenfabrieken een eigen sportvereniging opgericht. Het was Fritsje Philips, toen acht jaar oud en zoon van oprichter Anton Philips, die de aftrap verrichtte van de allereerste voetbalwedstrijd van de Philips Sport Vereniging. Een vereniging speciaal voor Philips personeel, want pas na 1928 werden er ook mensen van buiten Philips toegelaten. PSV en Philips waren samen één.
'Fluid pricing' is het onderscheidende instrument van de prijsvechters tegenover de gevestigde orde in de luchtvaartindustrie. Ticketprijzen worden continu aangepast. Maatschappijen als KLM hebben voor een vlucht vaak maar enkele voorspelbare prijsstellingen, maar low cost carriers als Easyjet of Ryanair hebben een prijsverloop dat vaak grillig en op het oog onvoorspelbaar verloopt.
Voor de contact centers van de toekomst liggen er talloze innovaties in het verschiet. Software gaat de medewerkers helpen klanten beter te begrijpen, beter van dienst te zijn en meer te verkopen. Aan de andere kant gaan de medewerkers ook op hun eigen prestaties beoordeeld worden door diezelfde software.
Ik word de laatste tijd steeds vaker benaderd om toe te treden tot allerlei spaarprogramma's en loyale-klanten-communities. Het zal niet zozeer te maken hebben met een groeiend aantal van dat soort programma's, het is waarschijnlijker dat ik voor steeds meer van die programma's in aanmerking kom. Ik heb inmiddels drie kilo plastic in mijn portemonnee.
IJsfabrikant Ben & Jerry's heeft een naam hoog te houden wanneer het aankomt op politieke stellingname, activisme, bedrijfsethiek, sociale bedrijfsvoering en milieuvriendelijk en duurzaam produceren. Er zullen weinig commerciële organisaties zijn die zich zo duidelijk op dit vlak durven te profileren als deze Unilever-dochter.
Vanavond is het weer zover. Om twee minuten voor twaalf stemmen we allemaal de televisie af op 'de klok' om af te tellen naar het nieuwe jaar. Tegelijkertijd begint er iemand in de kamer alvast te pielen aan de verpakking en ijzerdraad-beveiliging van de champagnefles. Zodra de grote en de kleine wijzer op de twaalf staan hoort er nu eenmaal een luide plop te klinken in de huiskamer.