Vorige week kwam collega Aad, niet voor niets directeur onderzoek en innovatie, terug uit de VS met een Flip Mino HD recorder. Wat ik fascinerend vind, los van specificaties en prestaties, is de eenvoud van het apparaatje en vooral de innovatieve marketingformule. Eigenlijk draait de hele ervaring van het kopen tot het gebruiken van de camera om design.
Om te beginnen is het cameraatje zelf heel slim en eenvoudig vormgegeven. Een mooi voorbeeld van de 'simplicity' gedachte die Philips ook nastreeft. Het heeft de afmetingen van een gsm, weegt 93 gram, heeft een ingebouwde usb-connector (nooit meer kabeltjes zoeken), stuurt filmpjes met één druk op de knop naar je favoriete website en zelfs een kind kan het ding bedienen. Het heeft slechts één fysieke knop (de aan- en uitknop) en de andere knoppen zijn touch-buttons die alleen oplichten als het nodig is. Ondanks zijn kleine afmetingen en het eenvoudige ontwerp maakt het kwalitatief uitstekende beelden met High Definition-resolutie (720p) en kun je zelfs filmpjes on-the-fly bewerken en monteren.
Diezelfde eenvoud is ook toegepast op de Flip website. Heldere navigatie, geen technische teksten, een overzichtelijke en simpele opsomming van de unique selling points en dus erg toegankelijk voor ieder publiek. Maar echt leuk word het pas wanneer je in de online shop een exemplaar gaat uitzoeken. In een geslaagde poging om de klant een unieke productervaring te bieden is fabrikant Pure Digital een samenwerking aangegaan met CafePress.
Iedere camera kan worden voorzien van je eigen ontwerp. Dan gaat het niet om stickers of click-covers, maar een echte bedrukking. Er zijn honderden ontwerpen beschikbaar waaruit je kunt kiezen, maar je mag ook zelf aan de slag gaan met allerlei patronen of eigen foto's en het uiterlijk van je camera helemaal zelf bepalen. Bovendien kun je jouw ontwerp vervolgens ook weer vrijgeven voor anderen en laten toevoegen aan de galerij in de online shop. Iedere keer dat er een camera met jouw ontwerp wordt verkocht krijg je $ 10,- commissie.
Het leuke van dit alles is dat ongeacht het gekozen design de prijs gelijk blijft. De hele customization-optie is bij de prijs inbegrepen en zorgt ervoor dat ook nagenoeg iedereen een speciaal design kiest in plaats van de standaard zwarte uitvoering. Hierdoor wordt iedere camera een persoonlijk voorwerp en ook automatisch gespreksonderwerp wanneer hij uit de broekzak wordt gehaald. Door die $ 10,- commissie die je kunt verdienen zijn er veel ontwerpers die ook echt prachtige ontwerpen hebben aangedragen, wat het product alleen maar aantrekkelijker maakt. Een innovatief staaltje crowdsourcing.
Volgens Pure Digital zelf heeft het bedrijf tegenwoordig een marktaandeel van 30% in de (Amerikaanse) camcordermarkt. En volgens Deloitte is de omzet van Pure Digital met 44.667% toegenomen in vijf jaar tijd. Dat onderstreept maar weer het feit dat ik een slaperd ben die gadgets pas ontdekt als de rest van de wereld er alweer bijna op is uitgekeken.
Tot slot: dit soort apparaatjes opent een hoop nieuwe mogelijkheden. Wanneer ik hoofdredacteur zou zijn bij een krant of tijdschrift dat probeert de overstap naar online te maken, zou ik iedere journalist of reporter zo'n ding meegeven. De camera's zijn met $ 230,- best betaalbaar en de beeldkwaliteit staat het nu toe om korte reportages schaamteloos op je website te zetten. Ook voor bedrijven wordt het veel eenvoudiger om goede online video's te maken: geef product managers of developers zo'n camera om filmpjes te maken met gebruikersinstructies of met tips&trucs. Geef je verkopers en (product) marketeers er eentje om interviews af te nemen met referentklanten en je product in actie laten zien. Of laat de HR-afdeling reportages maken van personeelsevenementen: je kunt immers wel schrijven dat je organisatie een hele prettige werksfeer kent, maar je kunt het beter nog laten zien. Video is een krachtig communicatiemiddel en komt met dit soort producten binnen ieders bereik.
Met dank aan Aad voor de tip.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!