ik speel regelmatig mee met Murphy's Quiz Night. Het fenomeen is komen overwaaien uit de Angelsaksische landen, maar heeft ook hier voet aan de grond gekregen.
Wat is het? Het concept is simpel: in een café speel je met je team van maximaal vijf personen mee in een quiz. Gedurende een uur of twee doorloop je tien quizrondes en bouw je aan een stevige drankrekening. De meeste rondes bestaan uit algemene kennisvragen, maar er is ook een zogeheten fotoronde en een muziekronde. Zo simpel als het concept is, zo lastig zijn vaak de vragen.
Murphy's Irish Red, een biermerk van Heineken, heeft sinds 2005 zijn naam verbonden aan de quiz. Kroegeigenaren kunnen zich aanmelden en krijgen ondersteuning in de vorm van promotiematerialen en natuurlijk de quizmaterialen zelf. De ? 2,50 die iedere deelnemer moet betalen dekt volledig de kosten. Het enige dat een organisator nodig heeft zijn een quizmaster, een geluidsinstallatie, een doos balpennen en wat consumptiebonnen voor het winnende team.
Zelf speel ik op vrijdagavond (free publicity alert ;-) in café Willem II in Valkenswaard en verlies daarbij steevast van mijn kleine broertje, maar er zijn inmiddels al meer dan honderd Nederlandse horecagelegenheden waar Murphy's Quiz Night wordt georganiseerd.
Het is vooral de eenvoud die mij fascineert. Voor kroegeigenaren kost het per saldo niets, enkel moeite, terwijl het absoluut omzetverhogend werkt. Voor deelnemers kost het bijna niets, het is leuk en het is bovendien een prima excuus om met vrienden de kroeg in te duiken. En Murphy's werkt aan de naamsbekendheid en biedt de doelgroep een leuke brandexperience tegen minimale kosten. Kennis is immers gratis en Wikipedia is een prima inspiratiebron.
Met de jaren is er een soort van kleine offline community ontstaan van regelmatig terugkerende deelnemers aan de quiz, al spelen ze voornamelijk in hun eigen stamkroeg. Er zijn echter ook regionale en nationale kampioenschappen ontstaan waar de echte die-hards elkaar ontmoeten. Ik ben er van overtuigd dat er veel meer met het concept te doen is, zeker ook online.
De huidige website is weinig interactief. Er is geen registratiemogelijkheid, dus moest onze quizmaster onlangs met een bierviltje langs de tafels om e-mailadressen te registreren. Waarom geen online community waar je je als deelnemer kunt aanmelden bij je favoriete café? Een eigen digitale ontmoetingsplek? Ook voor Murphy's kan het handig zijn om te weten wie de grootste fans en pleitbezorgers zijn.
Die fans zou kun je voorzien van digitale materialen waarmee ze hun eigen quiz, in hun eigen stamkroeg kunnen promoten. Signatures voor onder de e-mail bijvoorbeeld.
Maar het kan ook anders. Waarom wordt er bijvoorbeeld geen widget aangeboden waarmee ik iedere dag een nieuwe quizvraag op mijn weblog of Hyves-profiel kan zetten? Ik denk dat er veel meer animo voor het concept is, als het maar wat meer bekendheid had.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!