Op het moment dat het Starbucks niet echt voor de wind gaat, heeft McDonalds nu de strijd geopend. De komende jaren zal er zwaar worden gevochten om de koffie-drinkende klant. De multinationals kropen al meer en meer naar elkaar toe, maar binnenkort zullen ze echt in elkaars vaarwater komen wanneer McDonalds een compleet koffie-concept aan haar formule zal toevoegen.
In 14.000 McDonalds filialen in de VS zullen de komende tijd espressomachines worden geïnstalleerd. In het zicht, zodat iedereen kan zien dat de bonen vers gemalen worden.
Bovendien, en dat is redelijk uniek voor McDonalds, kan de klant het product van begin tot eind gemaakt zien worden. Daarvoor komen er barista's in alle filialen die de zorg over de koffiecounters op zich nemen. En, oh ja, McDonalds' koffieproducten zullen 60 tot 80 cent goedkoper zijn dan die van de concurrent.
Terwijl de aandelen McDonalds in 2007 een mooie plus van 31% lieten zien, daalden de aandelen Starbucks in hetzelfde tijdsbestek met maar liefst 48%. Bij Starbucks is het daarom 'alle hens aan denk'.
Starbucks probeerde in het verleden marktaandeel bij McDonalds weg te halen, door via drive-thru's allerhande ontbijt- en lunchproducten aan te bieden naast hun koffie. Nu zien ze echter dat de rollen langzaam aan het omdraaien zijn. McDonalds komt nu achter hen aan en verwacht een miljard omzet te kunnen halen aan koffie alleen.
Hoewel er heel koeltjes wordt gereageerd op de plannen van McDonalds, is het wel degelijk onrustig in de Starbucks-top. Deze week werd bekend dat oprichter Howard Schultz opnieuw de leiding neemt over het bedrijf. Voormalig CEO Jim Donald is daarmee exit.
Wanneer je momenteel een kijkje neemt op de Starbucks website, opent deze met een brief van Schultz ("Transforming Starbucks for the future") waarin hij belooft zich compleet te richten op het verbeteren van de Starbucks experience. Dit gaat vergezeld van onder andere een overzicht van veelgestelde vragen, wat in alles het beeld van crisismanagement oproept.
Hoe het gaat aflopen is maar de vraag. Deskundigen denken dat het Starbucks niet veel verlies zal opleveren, maar dat het wel zal zorgen voor een afnemende groei van de keten. Zij krijgen hierin min of meer bijval van Schultz, die al heeft aangekondigd mogelijk slecht lopende filialen te sluiten en filialen in aanbouw te heroverwegen.
Wij kunnen het hier mooi volgen op afstand, want zoals bekend heeft Starbucks in Nederland niet veel marktaandeel te verliezen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!