Maar nu is de vraag: worden het ordinaire bubbels, of gaat u voor het echte werk/merk?
Hele volksstammen menen dat een feest alleen gevierd kan worden met echte champagne. Het kost wat centen, maar heb je wel een echte fles. En dat toont maar weer eens aan wat de waarde van een krachtig merk is. Want, ondanks de verscheidenheid aan wijnhuizen, champagne als verzamelnaam is wereldberoemd en roept bij iedereen voornamelijk positieve associaties op.
Voor de smaak en de kwaliteit hoeft je echter niet per se echte champagne te kopen: de Consumentenbond toonde onlangs nog aan dat een Spaanse cava of Duitse sekt vaak net als net zo lekker of zelfs beter wordt beoordeeld. Toch breekt de champagne met meer dan 333 miljoen flessen dit jaar weer een record.
Champagne is al sinds mensenheugenis een hit vanwege de merkwaarde en de exclusiviteit, al is het ook nog maar de vraag in hoeverre dat laatste op waarheid berust. Champagne mag alleen de naam 'champagne' dragen als de mousserende wijn wordt geproduceerd in de gelijknamige Franse regio. Maar wanneer de vraag het aanbod echt overstijgt, dan wordt de regio gewoon uitgebreid. Te hoge prijzen zouden op de lange termijn natuurlijk toch de omzetten kunnen gaan schaden.
In Amerika klaagt men ondertussen steen en been. Dankzij de jaarlijkse prijsstijging van de champagne en de vrije val van de dollar, sowieso al de grote spelbreker tijdens de feestmaanden, kost een flesje echte champagne daar dit jaar stukken meer dan voorgaande jaren. In de Champagnestreek zal ze dat echter een zorg zijn. De flessen die Amerika niet afneemt gaan regelrecht naar de opkomende economiën. China kent een groei van 74% en Rusland van maar liefst 158%.
Champagne kent voorlopig nog maar weinig concurrentie als het gaat om het opluisteren van feestelijke gelegenheden als Nieuwjaar. En eerlijk is eerlijk, wanneer ik een fles uitzoekt om mee te nemen naar een feestje, dan kies ik ook eerder voor de bekende champagne dan een relatief onbekende bubbelwijn uit Australië of Zuid-Afrika.
Zoals het vaak gaat bij een krachtig merk houdt de consument zelf de merkwaarden en legendes in stand. Al wordt het in het geval van de champagne soms wel wat overdreven. Zo zijn er nu mensen die geloven dat een niet gebroken fles champagne de oorzaak is van acute spuitontlasting bij 80 cruise-passagiers?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!