De wetenschappelijke onderbouwing van het nieuwe Pepsi logo

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In oktober 2008 schreef Alef hier op Molblog al over het . Er is 1,2 miljard US Dollar gespendeerd aan een nieuwe visuele identiteit en dat heeft geresulteerd in een logo waar niet iedereen over te spreken is. Er is nu een pdf-document van 27 pagina's 'gelekt' waarin wordt uitgelegd wat de achtergronden van het logo zijn. Ga er maar eens goed voor zitten. Het Parthenon in Athene, de graviteitswet van Newton, de magnetische velden van de aarde, Yin en Yang, de relativiteitstheorie van Einstein, de Man van Vitruvius en de Mona Lisa door Leonardo da Vinci, het menselijk lichaam: het stond allemaal aan de basis van het nieuwe Pepsi logo.

De heeft het nieuwe logo ontworpen en dit document zou een deel zijn van het gehele concept dat ze aan Pepsi heeft verkocht. Er is veel onduidelijkheid over het document. Is het echt of is het een hoop zeer knap bij elkaar verzonnen flauwekul? Dat het op een aantal punten bijzonder vergezocht is staat als een paal boven water. 'Hilarisch' is misschien zelfs wel een beter woord.

Pepsi wordt in het rapport doodleuk als volgende stap omschreven in een indrukwekkende reeks van historische mijlpalen op het gebied van wetenchap en kunst. Alle oude logo's worden geanalyseerd op basis van geometrische kenmerken. Wat volgt is een compleet onbegrijpelijke wetenschappelijke onderbouwing van het ontwerp voor het Pepsi logo. Van de magnetische velden op aarde tot kleurpsychologie tot de graviteits- en relativiteitstheorie: onnavolgbaar. Op de laatste pagina worden vervolgens drie stappen omschreven, van Pepsi planet naar naar Pepsi galaxy naar Pepsi universe.

Als dit echt is, dan breekt mijn klomp. Ik ben misschien vaak iets te nuchter, maar om dit verhaal te kunnen begrijpen moet je wel heel stevig in de olie zijn. Mijn gok: Arnell heeft Pepsi twee concepten verkocht. Een regulier down-to-earth concept voor het nieuwe logo en een over-the-top bullshit concept voor PR-doeleinden waarin Pepsi wordt voorgesteld als iets dat groter is dan de wereld zelf. Zo belachelijk dat het bijna geloofwaardig wordt.

Als je nieuwsgierigheid nu is gewekt moet je zeker even door het document met de bescheiden titel bladeren (via Fast Company).

Wie gelooft dat dit echt de serieuze achtergrond van het nieuwe Pepsi design is mag zich hieronder melden. Ik laat me graag overtuigen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie