Hoe SILKSTREET groot werd over de rug van anderen

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Een paar jaar geleden was ik in Beijing, een fascinerende stad. Naast het Zomerpaleis, het Plein van de Hemelse Vrede, het Mausoleum van Mao en de Verboden Stad heb ik ook bezocht. Historisch gezien weinig relevant, maar daardoor niet minder interessant.

Probeer je voor te stellen hoe een paar nauwe stegen helemaal zijn volgepropt met Chinese handelslui die busladingen gretige toeristen (soms wel 50.000 per dag!) proberen te voorzien van allerhande imitatie-artikelen van ieder denkbaar westers merk. En probeer je dan nu voor te stellen dat de marktkooplui van Silk Street vier jaar later een hebben ontwikkeld en, jawel, snoeihard gaan optreden tegen imitatie daarvan.

Uiteraard heb ook ik inkopen gedaan in Silk Street, zoals bijna iedereen in mijn reisgezelschap. Het viel ons op dat de kleding vaak van opvallend goede kwaliteit was. Twee "Tommy Hilfiger" polo's die ik daar kocht in 2004 hangen nog steeds in de kast. Wetende dat veel westerse bedrijven hun producten in China laten produceren vroeg ik me daarom af of de betrokken fabrieken misschien niet van twee walletjes probeerden te eten?

Over de nepindustrie in China kun je hele boeken schrijven. Met de Olympische Spelen in het vooruitzicht wordt er (zo lijkt het) in Beijing alles aan gedaan om het fenomeen te bestrijden, maar buiten de stad is nog alles mogelijk. En in Beijing zelf zijn de nepproducten naar verluid enkel verhuisd van de etalage naar een plekje onder de toonbank.

Terwijl wij ons in het westen vooral druk maken om de inbreuk op merken als Prada, Louis Vuitton, Burberry en Rolex zijn er Chinezen die binnenlopen op bijvoorbeeld , , of zelfs een .

De Silk Street markt, sinds 1985 actief in het verhandelen van grote aantallen nep-artikelen, verhuisde in 2005 van de typerende smalle steegjes naar een modern gebouw waarin beter management mogelijk zou zijn. En nu begint het dus zelfs haar eigen merk.

De artikelen onder het SILKSTREET-merk zullen enkel verkocht mogen worden in 100 van de 1700 stalletjes op de Silk Street markt. Deze 100 stalletjes hebben volgens het management een schone reputatie en zijn de afgelopen 6 maanden niet betrapt op het verhandelen van nep-artikelen. De andere 1600 stalletjes dus wel. En zij moeten het nu vooral niet wagen om naast al die andere merken ook nog eens nep-SILKSTREET artikelen te gaan verkopen?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie