Ben & Jerry's voert actie tegen hormoonbehandeling

IJsfabrikant Ben & Jerry's heeft een naam hoog te houden wanneer het aankomt op politieke stellingname, activisme, bedrijfsethiek, sociale bedrijfsvoering en milieuvriendelijk en duurzaam produceren. Er zullen weinig commerciële organisaties zijn die zich zo duidelijk op dit vlak durven te profileren als deze Unilever-dochter.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Momenteel ontwikkelt zich rond een verpakkingsopschrift dat aangeeft dat Ben & Jerry's ijs vrij is van synthetische hormonen.

Ben & Jerry's hanteert dit opschrift al jaren op haar verpakkingen, maar nu is er een tegenbeweging op gang gekomen die al in een paar staten lobbyt voor een verbod op dit label. Deze tegenbeweging wordt volgens critici aangevoerd door : een bedrijf dat zichzelf introduceert als een 'agricultural company' maar door de mileubeweging als chemisch bedrijf wordt omschreven.

Monsanto produceert onder andere de kunstmatige zoetstof Nutrasweet, diverse genetisch gemanipuleerde gewassen, maar ook rBGH, een hormoon dat de melkproductie van koeien stimuleert. Er zouden redenen zijn om aan te nemen dat melk met dit hormoon de kans op kanker bij mensen zou kunnen verhogen. Dit is echter nooit wetenschappelijk aangetoond en bovendien is het hormoon door de Amerikaanse instanties goedgekeurd. In de EU, Japan en Canada is dat niet het geval, maar vooral uit diervriendelijke overwegingen.

Het opschrift van onder andere Ben & Jerry's zou toch de suggestie wekken dat rBGH schadelijk is en het label zou daarom volgens de lobby moeten worden verboden. Ben & Jerry's stelt zich echter op het standpunt dat haar opschrift geen waardeoordeel of waarschuwing uitspreekt, maar enkel aangeeft dat het product geen hormonen bevat. De consument kan dan zijn eigen keuze maken. Ben & Jerry's roept nu alle klanten op in actie te komen.

De roots van Ben & Jerry's liggen in Vermont waar het in 1978 is gestart door de twee ex-hippie vrienden Ben Cohen en Jerry Greenland. Die eerste vecht nu vooral tegen de invloed van de wapenindustrie op de Amerikaanse politiek. Uitvloeisel daarvan was het taartdiagram met de uitgaven van de Amerikaanse federale overheid op de verpakking van appeltaartijs . De helft van die taart gaat namelijk naar het leger.

Oprichter Jerry richt zich tegenwoordig vooral op het klimaat en sociaal beleid. Ben & Jerry's is ooit gestart met haar en de verschillende ijsvarianten zijn inmiddels voor een groot deel voorzien van het . De koeien die melk voor Ben & Jerry's produceren laten bovendien .

Samen met het Wereld Natuur Fonds en poolonderzoeker Marc Cornelissen heeft de ijsfabrikant onlangs het opgezet, om jonge ondernemers te enthousiasmeren hun eigen klimaatvriendelijke ideeën uit te werken in businessplannen. Een veehouderij zonder hormonaal behandelde dieren zou één van die ideeën kunnen zijn.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie