Overslaan en naar de inhoud gaan

Welke beroemdheid past bij je merk?

Het inzetten van een beroemdheid voor je merk kan een goede strategie zijn, maar is niet zonder risico. Over het contracteren van Amy…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Beroemdheden zijn steeds vaker in het nieuws, dus kiezen steeds meer merken voor een beroemdheid als merkambassadeur. Mits goed ingezet, kan dat in korte tijd veel doen voor je merkherkenning.

related partner content for mobile comes here

Maar niet ieder merk past bij iedere beroemdheid. Soms kun je beter voor een huiselijke B-ster kiezen dan voor een populaire, doch labiele A-ster. Maar hoe kom je erachter welke persoonskenmerken het beste overeenkomen met je merkwaarden?

De onderzoekers ondervroegen in de Cebra-studie 2000 Britse consumenten. Beroemdheden werden beoordeeld op herkenbaarheid, affiniteit en ‘buzzbaarheid’. Opgeteld leverde dat de volgende Cebra-scores op:

De top 10 meest positieve beroemdheden:

De top 10 meest negatieve beroemdheden:

Amerikaanse sterren doen het beter in de groep onder de 40 jaar, Britse sterren scoren beter bij de veertigplussers. De onderzoekers hebben 100 beroemdheden samen met 100 merken in een personality matching-matrix gezet, om te kijken of er koppelingen mogelijk zijn. Starbucks zou bijvoorbeeld goed passen bij Jude Law, Duffy bij Gap.

Marketeers kunnen ook meerdere sterren voor hun merk kiezen, die qua persoonlijkheid dicht bij elkaar liggen. Volgens de onderzoekers passen de acteurs Keira Knightley en Daniel Radcliffe qua persoonlijkheid het meeste bij andere sterren. Artiesten als Gordon Ramsey Ozzy Osbourne en Iggy Pop zou je liever niet naast andere sterren in een campagne zetten, alhoewel het in sommige gevallen het juist goed zou kunnen werken; opposites attract.

Bron: Marketing Week

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in