Welke beroemdheid past bij je merk?
Beroemdheden zijn steeds vaker in het nieuws, dus kiezen steeds meer merken voor een beroemdheid als merkambassadeur. Mits goed ingezet, kan dat in korte tijd veel doen voor je merkherkenning.
Maar niet ieder merk past bij iedere beroemdheid. Soms kun je beter voor een huiselijke B-ster kiezen dan voor een populaire, doch labiele A-ster. Maar hoe kom je erachter welke persoonskenmerken het beste overeenkomen met je merkwaarden?
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaDe onderzoekers ondervroegen in de Cebra-studie 2000 Britse consumenten. Beroemdheden werden beoordeeld op herkenbaarheid, affiniteit en ‘buzzbaarheid’. Opgeteld leverde dat de volgende Cebra-scores op:
De top 10 meest positieve beroemdheden:
De top 10 meest negatieve beroemdheden:
Amerikaanse sterren doen het beter in de groep onder de 40 jaar, Britse sterren scoren beter bij de veertigplussers. De onderzoekers hebben 100 beroemdheden samen met 100 merken in een personality matching-matrix gezet, om te kijken of er koppelingen mogelijk zijn. Starbucks zou bijvoorbeeld goed passen bij Jude Law, Duffy bij Gap.
Marketeers kunnen ook meerdere sterren voor hun merk kiezen, die qua persoonlijkheid dicht bij elkaar liggen. Volgens de onderzoekers passen de acteurs Keira Knightley en Daniel Radcliffe qua persoonlijkheid het meeste bij andere sterren. Artiesten als Gordon Ramsey Ozzy Osbourne en Iggy Pop zou je liever niet naast andere sterren in een campagne zetten, alhoewel het in sommige gevallen het juist goed zou kunnen werken; opposites attract.
Bron: Marketing Week
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid