Interbrand/TvM: 25 sterkste mediamerken
De hele lijst en alle winnaars in de verschillende categoriën vind je terug in het april-nummer van het Tijdschrift voor Marketing, dat deze week verschijnt.
Op basis van de enquête-uitkomsten stelde Interbrand een ranglijst samen van de belangrijkste Nederlandse mediamerken van dit moment. Hierbij is gebruik gemaakt van een samengestelde metriek die deels is gebaseerd op de Brand Strength Scoring-methodiek van Interbrand.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDeze metriek kwam tot stand door voor elk merk gewogen scores te maken op de factoren naamsbekendheid, keuzewaarschijnlijkheid, waardering en tevredenheid, wat uiteindelijk resulteerde in een eindscore voor elk merk.
De ranglijst: De top5 van Nederlandse mediamerken
(in het Tijdschrift voor Marketing staan de top25 én de sterkste merken per categorie)
1. SBS 6
2. RTL 4
3. NOS
4. Hyves.nl
5. Nu.nl
De ranglijst geeft een beeld van mediamerkvoorkeuren van de Nederlandse consument en illustreert de dynamiek over de verschillende mediatypen. Er is een onmiskenbaar verband tussen merk en mediatype; de keuze van een merk wordt namelijk voor een deel bepaald door de manier waarop het toegankelijk is.
Met die wetenschap vroeg Interbrand consumenten naar hun mening over mediatypen. Waarom staan de televisiemerken bovenaan? Waarom scoort een aantal betrekkelijk jonge merken hoger dan oudere, gevestigde namen? Wat vinden de Nederlandse consumenten van deze merken en waarom kiezen ze die merken?
Het onderzoek levert vijf kerninzichten op die deze vragen beantwoorden en die duidelijk maken wat er gaande is in het Nederlandse mediamerken landschap.
De vijf inzichten
1. Digitaal is een feit – en een succes
Nederlandse consumenten maken het meest gebruik van internet in tegenstelling tot andere mediatypen en verkiezen het in de meeste situaties boven de andere.
2. De kracht van de beleving
Ondanks een verklaarde voorkeur voor digitale media staan televisiemerken bovenaan de lijst. Waarom? Omdat het heeft alles te maken heeft met beleving.
3. De sterken hebben overleefd
Sommige traditionele Nederlandse ‘oude media’-merken hebben zichzelf niet opnieuw hoeven uit te vinden om een rol te blijven spelen in het veranderende medialandschap. Dat danken ze aan hun helderheid, consistentie en hoge betrouwbaarheid.
4. Respect loont niet (altijd)
De kracht van gerespecteerde merken wordt bepaald door het aantal views/clicks dat ze genereren.
5. Het lokale merkvoordeel
In een globaliserende wereld geeft lokaal houvast.
Het gehele onderzoek met alle uitkomsten staan in het Tijdschrift voor Marketing nummer vier, dat deze week verschijnt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid