September 2009: Sensodyne Iso-Active Can


Na Aquafresh ontwikkelde GlaxoSmithKline ook voor het merk Sensodyne een iso-active variant. De tandpasta werkt op basis van dezelfde iso-active technologie, waarbij microschuim ontstaat tijdens het poetsen.
Net als bij Aquafresh wordt de nieuwe tandpasta geleverd in een ‘can’, met een groter volume dan een tube. De prijs valt hierdoor ook hoger uit: rond de 5 euro.
De introductie werd gecombineerd met een reclamecampagne waarin de sensatie van het schuim wordt beschreven als een innovatie op tandpastagebied.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSTNS Nipo onderzocht voor Tijdschrift voor Marketing begin september de introductie. Het onderzoek liep begin september. Opvallend is dat de resultaten voor de Sensodyne Can vergelijkbaar zijn met de resultaten van het onderzoek wat we in mei vorig jaar hebben gedaan naar de Aquafresh iso-active verpakking. Ongeveer de helft van de consumenten (mannen en vrouwen tussen de 18 - 65) heeft iets gehoord, gezien of gelezen van de Sensodyne iso-active can. Er is geen verschil tussen consumenten die wel verantwoordelijk zijn voor de dagelijkse boodschappen en hen die dit niet zijn. De ontwikkeling van de distributie -de tandpasta is nu voornamelijk verkrijgbaar in het drogisterijkanaal- en verdere media ondersteuning kunnen hier een belangrijke rol in spelen.
Van alle kenners heeft ruim 10 procent het product geprobeerd en de meningen na het gebruik van de Sensodyne iso-active can zijn wisselend. De helft van de consumenten geeft aan een positieve ervaring te hebben, de andere helft heeft een neutrale of negatieve ervaring. Hoewel het aantal trialists klein is, zijn de reacties overwegend positief. Toch geeft een deel van de consumenten aan niet over te stappen naar de nieuwe verpakking.
Een ruime meerderheid van de consumenten heeft een neutrale verwachting en weet op basis van de omschrijving niet goed wat te verwachten van deze tandpasta in nieuwe verpakking. Dit geldt voor consumenten die voor de test van de Sensodyne iso-active can gehoord hebben als voor hen die nog niet van de nieuwe verpakking gehoord hadden.
Aantal barrières
GlaxoSmithKline heeft nog een aantal barrières te doorbreken bij de consumenten. De can is bij de drogist verkrijgbaar voor een bedrag rond de 5 euro, vergeleken met de andere Sensodyne tandpasta’s een hogere prijs (ongeveer 3 euro). Dit verschil wordt gecompenseerd door een groter volume. Helaas valt dat grotere volume niet direct te onderscheiden, wanneer je de verpakkingen naast elkaar ziet staan in het schap. Om de hogere prijs te rechtvaardigen, is het wellicht het overwegen waard om op de verpakking te vermelden hoe vaak iemand met een can zijn of haar tanden kan poetsen.
De grootste barrière voor GlaxoSmithKline is waarschijnlijk de wat meer conservatieve Sensodyne consumenten te overtuigen van de toegevoegde waarde van deze nieuwe tandpasta, in vergelijking met hun huidige tube Sensodyne. De toegevoegde waarde bestaat voor een groot gedeelte uit het ervaren van het nieuwe gevoel van deze tandpasta in de mond, het schuim dat door je mond bruist en het schone gevoel dat dit achter laat.
Om zoveel mogelijk consumenten dit gevoel te laten ervaren kan GlaxoSmithKline eraan denken de nieuwe iso-active can middels sampling-activiteiten bij tandartsen en mondhygiënisten te promoten. De tandarts of mondhygiënist kan nog een extra bijdrage leveren aan de bekendheid van het nieuwe gevoel van de iso-active can door deze bij zijn of haar patiënten aan te bevelen. Hiermee zijn de randvoorwaarden geschapen voor een succesvolle introductie van de Sensodyne iso-active can.
Wat denkt u, gaat de iso-active variant ook werken voor Sensodyne?
Uiteindelijke stand:
Top 21%
Flop 79%
Totaal aantal stemmen:181
Reacties:
Iso- Active in Can
In voorgaande reacties is ook al aangegeven dat de tandpasta door blijft stromen wanneer de dop al op de can zit. Dit klopt en geeft een veroorzaakt opgedroogde tandpasta aan de spuitmond. Erg smerig!
Paul de Bie
Product voldoet niet aan de verwachting n.a.v de presentatie. zie commurcial. Deze conclusie is gekomen na gebruik van het product.
Ruth
het kan niks worden omdat het product (nog) niet goed is. Zo'n spuitbus heeft als nadeel dat er altijd tandpasta resten blijven zitten, die vervolgens weer opdrogen waardoor het smerig uit ziet. Het werkt niet.
Inge
In deze crisistijden verwacht ik niet dat consumenten overstappen op een duur lijkende tandpasta.
Brigitte Maat
Poetsen is oké wel een stevig schuim. Maar de rommel die nog de can uitkomt als je al lang al klaar bent met poetsten. Hierbij moet je dus juist de dop er af laten om na het poetsen de boel te reinigen. Het is bijna net zoals schuim voor in je haar.
caroline
Ik ben het helemaal met Brigitte eens. Het is niet mogelijk om de can schoon te houden. Je spoelt 'm schoon en 10 min later komt het er alsnog uit. Verder merk ik geen voordeel (schuim zou beter overal tussen je tanden komen?) ten opzichte van gewone tandpasta.
Michiel
Goede zet! Tenminste een innovatie in een verzadigde markt die je ook echt ziet door de nieuwe verpakking. Alleen de samenstelling van je product aanpassen is leuk, dat gebeurt al jaren, maar dat zal weinig consumenten aanspreken. Iedereen komt met nieuwe "revolutinaire" tandpasta's. Nu zie je de vernieuwing tenminste ook. Persoonlijk zal ik overigens niet overstappen naar Sensodyne. Ik wacht wel tot "mijn" merk ook op dit concept overstapt. Hoop voor Sensodyne dat niet iedereen zo denkt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid