Rotzooi niet met word of mouth
In 2006 maakte Sony bij de lancering van zijn PlayStation Portable (PSP) een foutje: het promootte de PSP via een flog (fake blog), zogenaamd gerund door een PSP-fan. Binnen een paar uur werd de nepsite ontmaskerd.
Sony was even vergeten dat internet ongecontroleerde informatie-uitwisseling mogelijk maakt, 24 uur per dag en wereldwijd. Ofwel: Sony’s blunder ging razendsnel de aardbol rond. Het leverde Sony lange tijd een erg slechte naam op bij jonge internetters - de PSP-doelgroep dus.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaDankzij Web 2.0 kan iedereen online met iedereen praten. Dat wil niet zeggen dat iedereen dat ook doet, blijkt uit onderzoek van adviesbureau RISC International. Van de wereldwijd 1,3 miljard internetgebruikers draagt slechts 4 procent actief bij aan blogs, reviews, forums en andere Web 2.0-toepassingen.Dat zijn echter altijd nog 55 miljoen mensen.
Wie zijn die actieve beïnvloeders? Ze zijn jong, verslaafd aan internet, sociaal bewogen, non-conformistisch, altijd op zoek naar de next new thing, zeer wantrouwend, milieubewust en hebben een voorkeur voor ‘ethische’ merken. In hun ogen verdachte merken worden met argusogen in de gaten gehouden en bij de geringste misstap neergesabeld.
Wat moet je daar als merk mee? Realiseer je dat het om een voorhoede gaat van jongeren die graag boven het maaiveld uitsteken. Hun mening is niet representatief voor de markt of het brede publiek en moet in het juiste perspectief worden geplaatst. Maar: al spreken zij voor zichzelf, hun vermogen om een ravage aan te richten is vele malen groter dan het effect van welke positieve bijdrage die ze zouden kunnen leveren dan ook. Alle reden om zeer omzichtig met die actieve 4 procent om te gaan -en om niet te proberen word of mouth te beïnvloeden via slinkse trucjes.
Bron: Admap
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid