Onderzoek: consumenten zoeken het eerst naar nieuwe TV op website van Philips


WUA wilde het online oriëntatieproces van potentiële klanten in kaart brengen voor televisies, en vroeg aan 40 respondenten: ‘Je gaat op het internet op zoek naar een nieuwe televisie. Hij mag tussen de 600 en 900 Euro kosten.’ De websites die men bezocht, moest men ook beoordelen op imago en gebruiksvriendelijkheid.
De deelnemers, tussen de twintig en achtenveertig jaar oud en met internetervaring, werden vervolgens vrijgelaten in het bepalen van hun wensen en het opzetten van hun online zoektocht.
Wat blijkt: de website van Philips wordt het vaakst gevonden, en ook het meest vertrouwd. WUA concludeert hieruit dat Philips serieuzer om moet gaan met directe verkoop online. Ook Sony (op plek 4) krijgt dit advies.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSTijdens het onderzoek werden in totaal 66 verschillende websites bezocht en beoordeeld.
Vlak na Philips komen Wehkamp en BCC. Bol.com eindigt op de zesde plaats.
Op het deelaspect merkvertrouwen noteert Philips met een 8,6 het hoogste cijfer. Ook op imago scoort het merk met een 8,5 erg hoog.
Op andere deelaspecten laat de website weer te wensen over. De site geeft een matige eerste indruk en wat gebruiksvriendelijkheid betreft komt Philips.nl niet verder dan een tiende plaats. Zo hadden meerdere respondenten de indruk dat de website puur informatief is; ze zagen de online winkel over het hoofd. Desalniettemin geven veel deelnemers aan direct bij de fabrikant te willen bestellen.
Wehkamp staat op de tweede plaats in het onderzoek met de meest gebruiksvriendelijke website, maar de thuiswinkel komt tekort op imago en vertrouwen.
Wehkamp.nl werd vaak zeer vroeg in het zoekproces door de respondenten gevonden, maar trok uiteindelijk toch minder bezoekers dan de website van Philips. De prijzen zijn echter weer lager dan op de website van de fabrikant zelf, waardoor 10 procent van de respondenten graag een televisie op Wehkamp.nl zou willen kopen.
Ook de website van BCC werd relatief vaak bezocht en maakte een goede eerste indruk. Bijna 94 procent van de respondenten die op de website van BCC.nl komt, besluit de website nader te willen bestuderen.
De daadwerkelijke functionaliteit van de website kreeg minder positieve kritieken. Zo vonden veel respondenten de site traag qua laden, en meenden sommige dat er te weinig productspecificaties waren.
Toch weet de website door een combinatie van het ruime, goed geprijsde aanbod en het grote aantal bezoekers de meeste potentiële klanten binnen te halen; 15 procent van de respondenten zou hier uiteindelijk de televisie willen aanschaffen.
Vergelijkingssites minder invloedrijk
De vergelijkingssites worden minder vaak bezocht. Kieskeurig.nl staat op plaats zeven. Vergelijk.nl eindigt op de tiende plaats. Volgens WUA hebben potentiële klanten bij het oriënteren naar een televisie dus meer vertrouwen in de directe aanbieders en minder behoefte aan vergelijkingssites.
Voor digitale camera’s gaat dat niet op, zo onderzocht WUA eerder: hier scoren de vergelijkingssites weer een stuk beter.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid