Overslaan en naar de inhoud gaan

Nu yellen via sociale tv-app YEL

Na een pilot eerder dit jaar tijdens het lijstrekkersdebat van de PvdA bij Pauw & Witteman is de sociale tv-app YEL (Your Emotions…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Na een pilot eerder dit jaar tijdens het lijstrekkersdebat van de PvdA bij Pauw & Witteman is de sociale tv-app (Your Emotions Live) deze maand live gegaan.

related partner content for mobile comes here

Via de app, die tijdens het televisiekijken op het zogenaamde ‘tweede scherm’ draait, kunnen tv-kijkers rond hun favoriete tv-programma’s met vrienden en bekenden interacteren. YEL: ‘De app biedt feitelijk dezelfde mogelijkheden als wanneer je gezamenlijk op de bank zou zitten kijken: commentaar geven, klagen, stemmen, je enthousiasme delen, et cetera.’

TV Lab
De lancering van YEL hing samen met TV Lab 2012. Tijdens TV Lab legt de NPO tien nieuwe formats voor aan het Nederlandse publiek. YEL wordt gebruikt als het centrale mechanisme waarmee de waardering van de kijkers gemeten wordt. Op basis van de door YEL verzamelde waarderingscijfers van de kijkers wordt er bepaald welke programma’s uiteindelijk echt geproduceerd gaan worden.

YEL zegt consumentenvoorkeuren op de seconde nauwkeurig te kunnen meten, het systeem is open: cijfers zijn direct beschikbaar en iedereen kan ze inzien. YEL-bedenker Vincent van Witteloostuyn heeft ervaring in marktonderzoek, hij werkte 12 jaar bij onderzoeksbureau GfK.

Niets te downloaden
YEL is een gratis, webbased applicatie. Downloaden of installeren is niet nodig, het gaat via Na het binnenhalen van (een selectie uit) de vriendenlijst van Facebook ziet men wie van zijn vrienden ook YEL gebruiken.

In de YEL TV-gids geeft de gebruiker aan naar welk programma hij kijkt. Hij ziet wie van zijn vrienden ook kijken, hoe ze het programma waarderen en hoe de rest van de YEL-gebruikers het programma waarderen. Vervolgens kan hij via ‘thumbs up’ en ‘thumbs down’-buttons laten weten wat hij van programmaonderdelen vindt. Via een chatbox kan hij zijn mening geven, waarbij hij zelf bepaalt of hij de commentaren van alleen de vrienden wil lezen, of van iedereen. Eigen commentaren zijn binnen YEL te delen of door te plaatsen naar Twitter of Facebook.

Programmamakers
Het businessmodel van YEL is gebaseerd op live communicatiemomenten voor adverteerders en programmamakers en de mogelijkheid om advertenties te plaatsen op de applicatie. Naast de sociale functie voor televisiekijkers biedt YEL programmamakers mogelijkheden om de kijkers van hun programma’s live bij het programma te betrekken, bijvoorbeeld door ze vragen over het programma, quizvragen, voorspellingen voor te leggen.

Vincent van Witteloostuyn is zoals gezegd de bedenker van YEL, ondernemers Marijn Harinck en Camiel Kraan, hebben zich bij hem aangesloten, net als marketeer Ralph Edelstein.

Tijdens de pilot bij het lijstrekkersdebat van de PvdA bij Pauw & Witteman werd gemeten welke politicus de meeste sympathie opriep. Van Witteloostuyn in MarketingRSLT nummer 2, 2012: ‘PvdA-stemmers bleken een voorkeur voor Plasterk boven Samsom te hebben.’

Yellen
Maar niet iedereen die keek, maakte gebruik van YEL. MarketingRSLT: ‘Er keken bijna één miljoen mensen die avond naar het programma. En van hen zijn er 9.600 mensen geweest die aan het “yellen” sloegen: stemmen en opmerkingen maken, zo’n 81.000 keer. Maar hoewel de aantallen dus geen representatieve mening weergeven, is het een begin. Van iedere 100 kijkers yelde er één.’

Scheldmedium
Op de vraag of de kans bestaat dat YEL een volgend scheldmedium wordt, antwoordde Vincent van Witteloostuyn: ‘Als je een programma goed vindt, zul je niet snel op de knop “niet goed” drukken. Ik durf te zeggen dat dit juist heel goed de mening gaat weergeven.’ Maar: ‘Je moet dit wel leuk vinden om te doen. Maar dat geldt voor ieder sociaal medium.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in