Overslaan en naar de inhoud gaan

Na Denemarken

Ook zo boos geworden over dat moslimfundamentalisme?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ook zo verontwaardigd gereageerd op die aantasting van de vrijheid van meningsuiting?

related partner content for mobile comes here

Ook zo hoog opgegeven van het recht om te kwetsen?

Als er al Nederlanders zijn die zich achter de oren hebben gekrabd over de golven van opwinding, verontwaardiging en zelfs afgrijzen over de publicatie van een spotprent over Mohammed in een Deense krant, hebben ze zich publiekelijk niet gemeld. Zelfs binnenskamers ben ik die eerste dagen maar een enkeling tegengekomen die over z’n reflex heengesprongen was. Maar toch moet het uitgerekend ons soort mensen, communicatieadviseurs, aan het denken zetten.

Wat in Denemarken gebeurt, is het zoveelste bewijs op rij dat er in de wereld om ons heen iets grondigs aan het veranderen is. Of om het scherper te zeggen: de superioriteit van westerse waarden is niet langer vanzelfsprekend meer. En die gewijzigde grondtoon kan niet zonder gevolgen blijven voor de manier waarop we communiceren.

Wie zweert bij westerse rechten en vrijheden, zal er rekening mee hebben te houden dat een groot deel van de wereld - en dat begint al om de hoek, in eigen land, in grote steden - niet slechts een afkeer heeft van die moderne, verlichte, libertijnse, goddeloze normen en waarden. Nee, een groeiend aantal mensen gaat zich er actief tegen verzetten. Sterker nog: men probeert de eigen ethiek op te leggen.

Men pikt dat losse toontje niet langer. Men stoort zich aan die ongedwongen omgangsvormen. Men moet niks hebben van die gepropageerde mondaine life style. Men walgt van die sexy reclame. Men accepteert dat vermeende dédain niet. Men claimt ruimte voor zichzelf op. Men eist respect. Men wil de agenda bepalen.

Die kruistocht beperkt zich niet tot een islamitisch fanatisme. Ook binnen het christendom, in de loop der jaren gepolijst, grijpt een nieuw zelfbewustzijn om zich heen. Nee, niet alleen in het midwesten van de Verenigde Staten. Er zijn ook in Nederland steeds meer christenen die zich afzetten tegen dat wat zij zien als beledigingen en andere kwetsuren.

En via internet verenigt die verontwaardigde, boze consumenten zich. Er circuleren al complete lijsten van ‘besmette’ bedrijven en produkten-met-een-vlek. Net zoals er landen op de zwarte lijst staan.

Dat gaat de overheid merken. Dat zal de politiek onder druk zetten. Dat gaan bedrijven aan den lijve ondervinden, zoals een Deense zuivelfabriek last kreeg met een Arabische kopersstaking.

‘Denemarken’ is pas het begin.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in