Korting of toch maar zegeltjes?


Uit onderzoek van MarketResponse blijkt dat bij een korting in de supermarkt van 6 procent of meer consumenten liever voor directe korting kiezen dan voor spaarpunten. Bij een korting in de supermarkt van 4 procent kiest echter 50 procent van de consumenten voor spaarpunten en nog maar 44 procent voor een directe korting.
Bij 2 procent korting in de supermarkt is de voorkeur voor de spaarpunten toegenomen tot 60 procent tegenover 35 procent voor directe korting.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSMarketResponse keek ook naar de gegeven korting op tanken bij tankstations. Bij een korting van 2 procent kiezen meer consumenten voor spaarpunten dan voor directe korting. Bij kortingspercentages van 4 procent of meer gaat de voorkeur duidelijk uit naar directe korting bij afrekenen.
Bij een korting in de supermarkt van 4 procent kiest 50 procent van de consumenten voor spaarpunten en 44 procent voor een directe korting. Mannen (49 procent) geven bij dit kortingspercentage vaker de voorkeur aan directe korting dan vrouwen (39 procent). Opvallend is verder dat mensen uit lagere sociale klassen eerder kiezen voor spaarpunten (57 procent) dan voor de directe korting bij afrekenen (36 procent).
Verder blijkt uit het onderzoek van MarketResponse dat het aantal deelnemers aan spaarprogramma's het plafond heeft bereikt. Aan de ene kant verwacht zo'n 1 procent tot 3 procent van de consumenten de komende 12 maanden te gaan deelnemen aan één van de vijf onderzochte spaarprogramma's (Air Miles, Albert Heijn (Bonus), Rocks, Freebees en Konmar klantenkaart).
Maar aan de andere kant verwacht ongeveer 1 procent tot 4 procent van de huidige spaarders van die spaarprogramma's hun deelname te beëindigen in de komende 12 maanden.
Tot slot laat het onderzoek zien dat spaarders van vier van de vijf spaarprogramma's de afgelopen 12 maanden minder hebben gespaard met hun spaarprogramma dan de periode daarvoor.
Willen de spaarprogramma's succesvol blijven, dan zal extra aandacht gericht moeten worden op het aantrekkelijker maken van sparen én inwisselen van de spaarpunten, meent het onderzoeksbureau.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid