Overslaan en naar de inhoud gaan

Korting of toch maar zegeltjes?

Bij welk kortingspercentage kiest de klant voor een directe korting op aankopen in plaats van punten van een spaarprogramma?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Uit onderzoek van MarketResponse blijkt dat bij een korting in de supermarkt van 6 procent of meer consumenten liever voor directe korting kiezen dan voor spaarpunten. Bij een korting in de supermarkt van 4 procent kiest echter 50 procent van de consumenten voor spaarpunten en nog maar 44 procent voor een directe korting.

related partner content for mobile comes here

Bij 2 procent korting in de supermarkt is de voorkeur voor de spaarpunten toegenomen tot 60 procent tegenover 35 procent voor directe korting.

MarketResponse keek ook naar de gegeven korting op tanken bij tankstations. Bij een korting van 2 procent kiezen meer consumenten voor spaarpunten dan voor directe korting. Bij kortingspercentages van 4 procent of meer gaat de voorkeur duidelijk uit naar directe korting bij afrekenen.

Bij een korting in de supermarkt van 4 procent kiest 50 procent van de consumenten voor spaarpunten en 44 procent voor een directe korting. Mannen (49 procent) geven bij dit kortingspercentage vaker de voorkeur aan directe korting dan vrouwen (39 procent). Opvallend is verder dat mensen uit lagere sociale klassen eerder kiezen voor spaarpunten (57 procent) dan voor de directe korting bij afrekenen (36 procent).

Verder blijkt uit het onderzoek van MarketResponse dat het aantal deelnemers aan spaarprogramma's het plafond heeft bereikt. Aan de ene kant verwacht zo'n 1 procent tot 3 procent van de consumenten de komende 12 maanden te gaan deelnemen aan één van de vijf onderzochte spaarprogramma's (Air Miles, Albert Heijn (Bonus), Rocks, Freebees en Konmar klantenkaart).

Maar aan de andere kant verwacht ongeveer 1 procent tot 4 procent van de huidige spaarders van die spaarprogramma's hun deelname te beëindigen in de komende 12 maanden.
Tot slot laat het onderzoek zien dat spaarders van vier van de vijf spaarprogramma's de afgelopen 12 maanden minder hebben gespaard met hun spaarprogramma dan de periode daarvoor.

Willen de spaarprogramma's succesvol blijven, dan zal extra aandacht gericht moeten worden op het aantrekkelijker maken van sparen én inwisselen van de spaarpunten, meent het onderzoeksbureau.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in