Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe verder met regionale kranten?

"De regionale dagbladen van Wegener hebben bedrijfseconomisch een goede toekomst, wanneer de kansen in de markt worden gegrepen. Niet…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

"De regionale dagbladen van Wegener hebben bedrijfseconomisch een goede toekomst, wanneer de kansen in de markt worden gegrepen. Niet alleen door een multimedia-aanpak, maar ook met gedrukte producten naast vlaggenschip het dagblad kunnen nog interessante delen van de markt worden betreden. Daarvoor zou het concern vooral moeten investeren in professionele nieuwsgaring in de regio, in plaats van deze in te krimpen. Hun unieke regionale informatiepositie kunnen de uitgeverijen zo verder versterken." Dat concludeert de werkgroep van zeven Wegenerdagbladen in haar rapportage die afgelopen vrijdag aan de redactieraden en redactiecommissies is aangeboden. (zie voor het rapport)

related partner content for mobile comes here

Het pleidooi is mij uit het hart gegrepen. Eerder deze maand bepleitte ik in Brabants Dagblad en Eindhovens Dagblad dezelfde zaak. Een samenvatting van een liefdevol pleidooi voor regionale kranten:

Om de oplagecijfers weer omhoog te krijgen moeten regionale dagbladen het nieuws veel sterker regionaliseren. “Als het de regio niet raakt, schrijven wij het niet op”?, zou een mooi strategisch uitgangspunt in het bladconcept zijn.

Regionale kranten kennen grof gezegd een indeling in een algemeen deel en een regionaal katern. Bij steeds meer regionale kranten sneuvelen de nieuwsdiensten en de specifieke redacties als binnenland en economie. Daardoor wordt het algemene deel slechts gevuld met berichten van ANP en GPD. De regio ontbreekt bij die kranten (bijvoorbeeld bij Haarlems Dagblad) in het eerste katern volkomen.

Het regionale deel is voor de meeste lezers de reden om zich op een regionaal dagblad te abonneren. De beperkte ruimte van het regiokatern dwingt de regioredacties tot radicale nieuwskeuzes. Daardoor liggen er in de regio voor de huis-aan-huisbladen nog voldoende verhalen om hun pagina's mee te vullen. Een nieuwe hondenriemsalon haalt bijna nooit het dagblad, maar gaat huis-aan-huis altijd kwispelend mee.

De kracht ligt in de regio door de kennis van die regio. Zeker de oudgedienden op de redactie zijn vaak beter ingevoerd in belangrijke regionale beslissingen of ontwikkelingen bij bedrijven dan de bestuurders van die organisaties. Waarom dan niet veel meer accent leggen op het regionale nieuws? Dus ook op de binnenland pagina vooral ingaan op berichten die de regio raken; of een landelijk bericht brengen, maar dan specifiek vertellen waar het de regio raakt.

Ik denk dat zo’n inhoudelijke omslag meer oplevert dan bijvoorbeeld het overgaan op tabloid formaat. Bovendien zorgt het voor mij als woordvoerder voor regionale reuring in de tent.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in