Reclamebestedingen op televisie blijven stijgen


In 2004 bedroegen de bestedingen 746 miljoen euro. Verwachtingen dat de televisiebestedingen zouden dalen worden hiermee gelogenstraft, laat Spot vanmiddag opgelucht weten.
De achterliggende cijfers laten volgens Spot zelfs een sterke turn around zien in de bestedingen. Met uitzondering van het tweede kwartaal worden per kwartaal omzetstijgingen van 6-8 procent gerealiseerd.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe daling in het tweede kwartaal kan worden verklaard doordat er in 2005 geen EK Voetbal heeft plaatsgevonden.
De grootste stijgingen zijn te vinden bij de verzekeraars, supermarkten en de online verkoopsites.
2005 betekent voor de televisiemarkt een jaar van herstel, meldt Spot. Dit is enerzijds gebaseerd op een voorzichtige verbetering van de Nederlandse economie en anderzijds op de ontwikkelingen bij het medium televisie zelf.
Televisie staat volop in de belangstelling. De technische innovaties van ontvangst- en afspeelapparatuur zijn hét onderwerp van de mediamarkt. Ook de komst van Talpa heeft veel aandacht op televisie gevestigd.
De markt beseft dat televisie op een omslagpunt staat in de geschiedenis. Actuele ontwikkelingen betreffen de komst van digitale zenders, ontwikkeling van on demand aanbod, uitrol van de set top box, de doorbraak van de DVD recorder, de komst van HD TV, Mobiele TV en narrowcasting. Google, Yahoo en Microsoft kondigen aan in TV- (advertising) te gaan.
SPOT wijst erop dat de adverteerder volgt waar de consument gaat. Het schermengebruik neemt toe ten koste van de leestijd. De kijktijd is in 2005 over de hele linie gestegen, ook jongeren zijn meer televisie gaan kijken.
Het vertrouwen van de consument in het medium is groot. Het oordeel over reclame op televisie is volgens Spot ook beter dan over reclame op internet, op de radio of in tijdschriften.
In 2006 verwacht SPOT een verdere stijging van de bestedingen. Basis hiervan wordt gevormd door de stijgende economische groei, met name de binnenlandse groei. 2006 is ook een evenementenjaar: de Olympische Winterspelen en vooral de WK Voetbal in Duitsland in juni zullen Nederland effect hebben en adverteerders zullen daarop in haken.
Daarnaast blijft televisie volop in het nieuws door nieuwe zenders, programma-formats en nieuwe apparatuur.
SPOT verwacht een voortgaande strijd tussen supermarkten. Merkfabrikanten reageren op hun beurt op de activiteiten van de supermarkten om hun A-merken te ondersteunen. En de nieuwe economie bloeit: digitale televisie, superieure schermen, internet, games, technische gadgets, alle vormen zij een nieuwe groep actieve televisieadverteerders.
SPOT voorspelt voor 2006 een groei van 5 procent van de televisiereclame bestedingen. Dit is een stijging met ca. 40 miljoen euro, waardoor de bestedingen boven de 800 miljoen euro zullen uitkomen.
Spot-directeur Paul van Niekerk: 'Zowel zenders als adverteerders kijken kritisch naar het grote aanbod van televisiereclame. De markt moet wennen aan de gewijzigde verhoudingen. De BVA publiceerde begin 2005 kritische cijfers over de aandacht tijdens reclameblokken. Maar na vele strategische evaluaties zijn de plussen van televisie overeind gebleven: audio&visueel, snel en groot bereik en sterke sociale beleving. Wel laten beide partijen nu een zekere gretigheid zien naar creatieve oplossingen en experimenten. Creativiteit en betrokkenheid zijn meer dan ooit tevoren kernwoorden voor impactvolle communicatie.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid