Overslaan en naar de inhoud gaan

Iets voor u? De TaalvervuilingsAward

Heerlijk boekje gelezen in het weekeinde; De TaalvervuilingsAward; Het Lelijkste Nederengels ooit. Dit boekje van Sdu Uitgevers is elke…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Heerlijk boekje gelezen in het weekeinde; . Dit boekje van Sdu Uitgevers is elke reclame- en marketingpersoon aan te raden. "Dure woorden kosten niets extra, dat is de motivatie voor het gebruik van vrijwel alle woorden in dit lexicon", schrijven Eric Tiggeler en Rob Doeve op pagina 25.

related partner content for mobile comes here

Ik ben best wel een taalpurist en hoop nooit te hoeven schrijven dat ik best wel me goed voel als ik best wel een paar zinnnen zonder anglicisme of germanisme kan opschrijven zonder modernismen als best wel te hoeven gebruiken. Goed dan, m'n favoriete cabaretier is een die met prachtige nummers de verwording van het Nederlands aan de kaak stelt.

Maar dit boekje is belangrijk voor de marketeers, ook zo'n vreselijk woord trouwens. Welke Vlaming verzint er wat beters voor: aanprijzers? Promotors? Of blijkt dan, als met zo veel te vertalen woorden dat de keizer het koud heeft? Goed, mag ik even: nooit meer ' brand' en ' branding', nooit meer ' clinic'. Stop, stop, stop. Nog eentje dan: Spin Award maar gewoon Spinprijzen, ook mooi?

En 'site' is ooit door NRC tot 'webstek' vertaald; heeft het niet gehaald. In 1996 verzon ik bij toeval 'internetten' en 'internetter'; niet mooi, maar die hebben het wel gehaald in het Nederlands. En durven we ook 'content' gewoon door 'inhoud' te vervangen, of liever soms: 'publicatie' of 'uiting'.

Op internet kunnen we meedoen bij de . Reclame weet daar een prominente plek te veroveren.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in