Overslaan en naar de inhoud gaan

Inertie is goed voor merken

Goed nieuws voor luie marketeers: ook al doe je niet veel met je merk of steeds hetzelfde, consumenten kunnen dan toch ongekend trouw…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Inertie, ofwel totale onbewegelijkheid, wordt meestal gezien als een negatieve eigenschap. Marketing houdt doorgaans niet van automatismen en routine, maar Caroline Whitehill, medeoprichtster van Acacia Avenue (een marketingstrategie- en onderzoeksbureau met klanten als BP en eBay), stelt in AdMap dat intertie bij merkenbeleid bijdraagt aan merktrouw.

related partner content for mobile comes here

Een inerte marketingaanpak wil klantengedrag niet veranderen, maar juist behouden.

Whitehill illustreert de kracht van inertie aan de hand van 6 punten:

  • Herhaling versterkt de connectie met een merk. Een grasveld dat regelmatig gemaaid wordt laat niet makkelijk een uitgesleten pad zien, maar als het zichtbaar wordt is het ook lastig weg te krijgen. Zo werkt het menselijk brein nu eenmaal.
  • Je moet niet verwachten dat consumenten bij alles en altijd een nieuwe beslissing nemen. Intertie laat het merk juist opvallen door vertrouwdheid met de bestaande eigenschappen.
  • Instinctief kiest de mens voor een behoudende actie, ook als verandering mogelijk voordelen op zou leveren.
  • 'Als niets stuk is, waarom dan toch proberen het te repareren?'
  • Mensen wedden graag op een winnend paard. Bovendien zullen ze eerdere investeringen in dat paard niet snel opgeven.
  • Vergeetachtigheid beïnvloedt onze beslissingen meer dan men zich realiseert. Een eerdere beslissing herhalen vereist weinig nadenken of herinnering van productkenmerken. Dus het is makkelijker om te kiezen wat je altijd al koos. Les van het verhaal: neem dus nooit achteloos aan dat emotionele betrokkenheid sterker is dan routine. Wil je toch zaken veranderen? Maak het dan zo makkelijk mogelijk voor je gebruiker om over te stappen.
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in