Internet belangrijkste bron voor plannen en boeken van reizen


Internet vormt de belangrijkste bron zijn voor het voorbereiden, plannen en boeken van reizen. Dat blijkt uit een onderzoek dat door Overture in samenwerking met Comscore in Duitsland is uitgevoerd.
De studie wilde antwoord geven op de vraag hoe internet zich verhoudt tot traditionele informatiebronnen bij het plannen en boeken van een vakantie. Gedurende het onderzoek, dat werd uitgevoerd in augustus/september 2005, zocht twintig procent van de ondervraagde Duitse respondenten via internet naar reis gerelateerde informatie.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe belangrijkste resultaten van het onderzoek zijn:
- Internet speelt een steeds belangrijkere rol bij het plannen van een reis. 94 procent van de ondervraagden heeft gebruik gemaakt van internet voor het plannen van de laatste reis. 65 procent heeft uitsluitend online informatiebronnen geraadpleegd.
- Met een aandeel van 62 procent zijn zoekmachines het belangrijkste online medium voor het zoeken naar informatie over reizen, gevolgd door online reisorganisaties en vakantiesites.
- Zoekmachines worden gebruikt om snel gedetailleerde reisinformatie te vinden die vaak elders niet beschikbaar is. Ook blijkt dat zoekmachines meerdere keren worden geraadpleegd tijdens het planningsproces voor onder meer het vergelijken van verschillende aanbieders en het zoeken naar de laagste prijs.
- Reisinformatie verkregen via internet wordt hoger gewaardeerd dan informatie uit reisbrochures (63 procent tegenover 59 procent). 66 procent van de respondenten is tevreden met informatie van het traditionele reisbureau. Familie en vrienden scoren het hoogst met 72 procent.
- Voor gangbare services zoals het boeken van een hotel of vlucht wordt internet gewaardeerd als beste informatiebron.
- Afhankelijk van het type reis maakt tussen de 53 procent en 77 procent van de respondenten een online reservering. In de meeste gevallen betreft dit het boeken van een vliegticket of last-minute trip en het reserveren van een huurauto.
"Ook in Nederland zien we dat het succes van internet en travel hand in hand gaan," zegt Joost Hagesteijn, Sales Director van Overture in Nederland.
"59 procent van de Nederlandse bevolking gebruikt Internet regelmatig voor het zoeken naar reisinformatie en 54 procent voor het plannen van een uitstapje. De grootste groep internetgebruikers, 36 procent heeft weleens een reis online geboekt.
Dit is hoger dan het percentage consumenten dat online een boek heeft gekocht of via internet een bioscoop- of theaterkaartje heeft gereserveerd," aldus Hagesteijn.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid