Overslaan en naar de inhoud gaan

Internet belangrijkste bron voor plannen en boeken van reizen

Internet vormt de belangrijkste bron zijn voor het voorbereiden, plannen en boeken van reizen. Dat blijkt uit een onderzoek dat door…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Internet vormt de belangrijkste bron zijn voor het voorbereiden, plannen en boeken van reizen. Dat blijkt uit een onderzoek dat door in samenwerking met Comscore in Duitsland is uitgevoerd.

related partner content for mobile comes here

De studie wilde antwoord geven op de vraag hoe internet zich verhoudt tot traditionele informatiebronnen bij het plannen en boeken van een vakantie. Gedurende het onderzoek, dat werd uitgevoerd in augustus/september 2005, zocht twintig procent van de ondervraagde Duitse respondenten via internet naar reis gerelateerde informatie.

De belangrijkste resultaten van het onderzoek zijn:

- Internet speelt een steeds belangrijkere rol bij het plannen van een reis. 94 procent van de ondervraagden heeft gebruik gemaakt van internet voor het plannen van de laatste reis. 65 procent heeft uitsluitend online informatiebronnen geraadpleegd.
- Met een aandeel van 62 procent zijn zoekmachines het belangrijkste online medium voor het zoeken naar informatie over reizen, gevolgd door online reisorganisaties en vakantiesites.
- Zoekmachines worden gebruikt om snel gedetailleerde reisinformatie te vinden die vaak elders niet beschikbaar is. Ook blijkt dat zoekmachines meerdere keren worden geraadpleegd tijdens het planningsproces voor onder meer het vergelijken van verschillende aanbieders en het zoeken naar de laagste prijs.
- Reisinformatie verkregen via internet wordt hoger gewaardeerd dan informatie uit reisbrochures (63 procent tegenover 59 procent). 66 procent van de respondenten is tevreden met informatie van het traditionele reisbureau. Familie en vrienden scoren het hoogst met 72 procent.
- Voor gangbare services zoals het boeken van een hotel of vlucht wordt internet gewaardeerd als beste informatiebron.
- Afhankelijk van het type reis maakt tussen de 53 procent en 77 procent van de respondenten een online reservering. In de meeste gevallen betreft dit het boeken van een vliegticket of last-minute trip en het reserveren van een huurauto.

"Ook in Nederland zien we dat het succes van internet en travel hand in hand gaan," zegt Joost Hagesteijn, Sales Director van Overture in Nederland.

"59 procent van de Nederlandse bevolking gebruikt Internet regelmatig voor het zoeken naar reisinformatie en 54 procent voor het plannen van een uitstapje. De grootste groep internetgebruikers, 36 procent heeft weleens een reis online geboekt.

Dit is hoger dan het percentage consumenten dat online een boek heeft gekocht of via internet een bioscoop- of theaterkaartje heeft gereserveerd," aldus Hagesteijn.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in