Overslaan en naar de inhoud gaan

Cor Molenaar: 'Moderne klant wil korting, zeker geen Air Miles'

Het Air Miles-spaarsysteem heeft zichzelf overleefd.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

'Alleen een geweldige opfrisbeurt kan Air Miles redden', zegt Cor Molenaar, volgens Trouw een van de grondleggers van het Air Miles-systeem in Nederland.

related partner content for mobile comes here

Volgens hem willen consumenten vooral korting. Steeds meer bedrijven trekken zich terug uit Air Miles; ook Albert Heijn lijkt die kant op te gaan.

'De noodzakelijke opfrisbeurt zie ik er daarom niet van komen', zegt Molenaar in Trouw van vandaag.

De exploitant van Air Miles, Loyalty Management Netherlands, ziet het anders.

'In één proefwinkel in Nederland schaft AH de Air Miles af en het aantal ingewisselde mijlen - dit jaar 6 miljard ? groeit', aldus een woordvoerder.

ABN Amro stopte vorig jaar met Air Miles, Eneco volgend jaar. Maar nu Albert Heijn zich steeds meer terugtrekt uit het spaarsysteem lijkt het einde nabij.

Dagelijks verstrekken de cassières van AH één op de drie Nederlandse mijlen. Daarvoor krijgt het concern relatief weinig terug; veel mijlen worden elders, bijvoorbeeld bij V&D of Praxis besteed aan boeken, speelgoed of boormachines.

Bovendien is de AH-Bonuskaart als marketinginstrument interessanter.

'Uit de klantgegevens die onze bonuskaart oplevert, kunnen we bijvoorbeeld veel scherper nagaan in welke producten onze klanten zijn geïnteresseerd', zegt een woordvoerster van AH in de krant.

'Air Miles is door de tijd ingehaald; het is niet meer hip en eigentijds', zegt Cor Molenaar, CRM-deskundige.
'De moderne consument wil vooral lage prijzen en wil helemaal niet jaren sparen voordat hij iets kan kopen of krijgen.'

En vliegen is nu goedkoop. Molenaar ziet veel meer op de klant toegesneden marketingsystemen door toepassing van moderne technieken. Klantenkaartjes met RFID-chips maken het binnenkort mogelijk klanten gerichte aanbiedingen te doen.

'Heb je een nieuw kostuum gekocht, dan wordt dat geregistreerd op die pas. En als je vervolgens bij een schoenenzaak naar binnenloopt krijg je direct, met korting, een bijpassend paar schoenen aangeboden.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in