Overslaan en naar de inhoud gaan

1. Wat je altijd al hebt willen weten over Google

Onlangs heb ik het befaamde boek The Search van John Battelle gelezen en het staat echt vol met interessante wetenswaardigheden over Google.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Je leest onder andere hoe Google zich heeft ontwikkeld van een project in de studentenkamer van Larry Page op Stanford tot een bedrijf met een waarde van 128 miljard dollar.

related partner content for mobile comes here

Door het lezen van het boek realiseer je je weer hoe ontzettend jong de zoekmachine(wereld) eigenlijk is. 10 jaar geleden bestond Google nog niet. Ik ben opgegroeid met eerst Altavista en later Google, dus ik weet niet beter dan dat zoekmachines bestaan. Om meer inzicht te krijgen in de ontstaansgeschiedenis van search, post ik de komende tijd wat stukjes met de naam 'Wat je altijd al hebt willen weten over Google'. Als je meer wilt lezen, raad ik je het boek 'The Search. How Google and Its Rivals Rewrote the Rules of Business and Transformed Our Culture' van John Battelle van harte aan. Ook zijn is de moeite waard.

Het was eigenlijk nooit Larry Page's bedoeling om een zoekmachine te ontwikkelen. Hij had alleen de intentie om een soort citatie index te maken voor het web naar model van de wetenschappelijke index die meet hoeveel wetenschappers vanuit hun artikelen naar andere artikelen verwijzen.

Het succes van Google verbaasde iedereen. Page en Brin konden de geheugencapaciteit niet aanslepen. Page's studentenkamer die dienst deed als machine lab puilde uit z'n voegen door alle bij elkaar geraapte computeronderdelen die ervoor moesten zorgen dat Google tegemoet kon blijven komen aan de steeds grotere vraag van gebruikers. The BackRub crawler, zoals Google eerst heette, nam bijna de helft van de bandbreedte van Stanford in beslag en soms legde de uitvinding zelfs het complete netwerk plat.

In de begintijd stuitte Google op nogal wat tegenstand bij website-eigenaren. In 1996 wilde geen enkele website-eigenaar dat zijn site door een zoekmachine werd geïndexeerd. Een automatisch verzoek tot het downloaden van de complete content van een site werd vaak gezien als een onbehoorlijke manier van 'binnendringen'. 10 jaar later wordt hier toch heel anders over gedacht ;-).

Niet alleen website-eigenaren waren terughoudend, ook de grote portals vonden zoekmachines maar niks. Ze redeneerden dat zoekmachines ervoor zouden kunnen zorgen dat mensen hún portals verlieten en ergens anders naartoe surften. In een reactie hierop begonnen de portals in allerijl websites met veel traffic te kopen. Zo kocht Yahoo tussen 1998 en 2000 bijvoorbeeld Geocities, Broadcast.com, Four11 en ViaWeb. Alles om maar zo veel mogelijk traffic te verzamelen dat de advertentie-inkomsten waarborgde. Door de adoptie van het pay per click model in 2002 werd ook dit een achterhaald idee. Het werd duidelijk dat zoekmachines geen bedreiging vormden, maar een lucratieve kans. Overture's Gross was de eerste die dit inzag.

Tot slot nog iets over de naam. Google is, zoals de meesten wel zullen weten, afkomstig van Googol, wat staat voor een 1 gevolgd door 100 nullen. Page en Brin kwamen op deze naam doordat ze zich realiseerden dat hoe groter het World Wide Web werd, des te beter hun uitvinding zou werken.

In deel 2 (morgen) van 'Alles wat je altijd al hebt willen weten over Google' lees je hoe het business model van Google tot stand kwam.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in