Overslaan en naar de inhoud gaan

Websites vaak niet goed toegankelijk voor searchbots

Zoekmachinemarketing is in, maar bedrijven houden nog te weinig rekening met de doorzoekbaarheid van hun websites door zoekmachines, zo…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
  • Grootste struikelblok: javascriptnavigatiemenu’s. Bij gebruik van deze techniek kunnen zoekmachines de pagina’s niet optimaal indexeren.
  • Gebruik geen lange parameters , dit zijn lange webadressen met daarin allerlei parameters (tekens). Met korte parameters hou je de aandacht van zoekmachines langer vast.
  • Gebruik een sitemap; Zoekmachines indexeren alleen pagina's die ze kennen. Zorg er dus voor dat elke pagina op de een of ander manier met de rest verbonden is; er mogen dus geen loshangende pagina's zijn. Het gebruik van een sitemap is een van de beste manieren om daarvoor te zorgen.
  • Maak goede content; een robot (of spider) moet de site goed kunnen ‘lezen’ voordat deze kan worden opgenomen in de index van een zoekmachine. Zorg er dus voor dat de website goed leesbaar is.
  • Gebruik alleen redirects als het niet anders kan; Redirects worden doorgaans gebruikt om website bezoekers die een oude pagina opvragen door te sturen naar de nieuwe pagina. Deze doorverwijzing betekent sowieso een extra stap voor een zoekmachine spider, dus een extra kans om af te haken. Daarnaast kan een verkeerd uitgevoerde redirect er direct voor zorgen dat een spider afhaakt en de pagina dus niet gezien wordt door zoekmachines.
  • Gebruik geen frames; pagina’s opgebouwd uit frames zijn voor zoekmachines moeilijk te doorgronden.
  • Voorkom het gebruik van id's in url's; Zoekmachines hebben problemen met parameters met daar in =id in =url omdat dit vaak waarden zijn die veranderen per websitebezoek.
  • Gebruik goede titels voor uw pagina; zoekmachines tonen de titel namelijk als linktekst bij de zoekresultaten.
  • Spreek de taal van de gebruiker; het heeft weinig zin om uw website te optimaliseren voor termen als uw doelgroep iets heel anders gebruikt. Ga niet alleen uit van uw intuitie, maar brainstorm met anderen, het liefst met uw doelgroep zelf.
  • Maak altijd een website die bedoeld is voor gebruikers; zoekmachines zullen de website dan vaker vanzelf vinden.
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in