Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Helft Nederlanders wantrouwt goede doelen’

Nagenoeg de helft van de Nederlanders (49 procent) vindt dat liefdadige instellingen niet genoeg duidelijkheid geven over de besteding van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit een telefonische enquête onder ruim vijfhonderd mensen door onderzoeksbureau Wemar in opdracht van tijdschrift Onze Wereld en onder ruim 140 lezers van het blad. De ondervraagden die vinden dat er niet genoeg duidelijkheid is, willen dat charitatieve organisaties meer verantwoording afleggen. Ook heeft volgens het onderzoek 45 procent van de Nederlanders het gevoel dat het na de tsunami ingezamelde geld niet goed is terechtgekomen. De respondenten denken dat 29 procent van de donaties aan de strijkstok blijft hangen. Dat vinden ze veel te veel, het mag van hen niet meer dan 5 procent zijn. De mening van de ondervraagden komt echter niet overeen met de werkelijkheid. Gemiddeld liggen de kosten van de organisaties tussen 15 en 20 procent.

related partner content for mobile comes here

De stroom bedelbrieven wekt ergernis bij meer dan 60 procent van de ondervraagden. Velen vinden ze opdringerig. De meeste mensen klagen over de post van KWK-Kankerbestrijding (15 procent), Greenpeace (13 procent) en Unicef (10 procent). Ruim negen op de tien Nederlanders gaf vorig jaar aan goede doelen. Ruim 70 procent antwoordde ja op de vraag of ze genoeg doen voor een betere wereld. Slechts 2 procent gaat dit jaar meer geven aan charitieve instellingen, 6 procent juist minder. De laatste groep gaf geldgebrek als reden op. (ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in