Hoe maak je diensten tastbaar?
Laura Babeliowsky is een Nederlandse consultant, die bedrijven coacht hoe ze nieuwe klanten kunnen vinden. In haar recente nieuwsbrief schrijft ze over het 'productiseren' van een dienst. Het is een heel dankbaar thema, omdat vele ondernemers en communicatiemanagers worstelen met dit probleem.
Laura stelt dat diensten, zoals bv. coaching en advies, zich afspelen in het hoofd van mensen, en daarmee onzichtbaar zijn. Je kunt ze niet opsturen, niet in de etalage zetten of in een doos verpakken. Je kunt niet, zoals zij het zegt, "1 kilo coaching" verkopen.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaAanbieders van diensten moeten daarom hun dienst zo 'zichtbaar' mogelijk maken. Dat proces heet 'productiseren'. Je maakt als het ware een tastbaar product van je dienst. Zo is het voor mijn klanten veel duidelijker als ik een marketingplan schrijf, dan dat ik marketingadvies geef. Het resultaat van mijn dienstverlening is een zichtbaar, tastbaar product geworden.
Laura beveelt aan om je dienst een naam te geven. Zij geeft volgende concrete voorbeelden:
- een loopbaanbegeleider biedt een programma 'In tien stappen naar je droombaan' aan
- een organisatieadviseur biedt een 'Team-Make-Over' programma aan
- een grafisch ontwerper heeft een speciaal pakket voor startende ondernemers
Binnenkort organiseert ze over dit thema een avondseminar. Meer info op haar website.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid