De doorbraak van Second Screen
De grootste en meest opvallende licht ik toe, waarbij ik o.a. BZV en TVOH even buiten beschouwing laat, het succes daarvan is bij een ieder ondertussen wel bekend.
1. EK voetbal in Polen & Oekraïne
2. Olympische spelen in Londen
3. Tweede kamer verkiezingen in september
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
Spotta1.EK voetbal in Polen & Oekraïne,
NOS heeft een tweede scherm site gemaakt voor het EK die zich automatisch aanpast aan het device waarop je de content bekijkt. Op dit domein werden alle wedstrijden live uitgezonden en vond je verder een live blog, de statistieken, herhalingen, interviews en uitslagen. De volledige 80 uur uitzendingen van NOS rondom het EK was op het tweede scherm te zien. Maar belangrijker nog alle statistieken en interactie mogelijkheden werden veel gebruikt tijdens de wedstrijden die live op televisie werden uitgezonden. NOS introduceerde het zogenaamde NOS EK lab, met recht ‘analyse 2.0’. Daarin vielen zaken terug te vinden als hoeveel kilometer een speler heeft gelopen, aantal goede passes, schoten op doel etc. Daarmee worden heel veel feiten toegevoegd aan de analyse van de commentatoren. De doorbraak was verder dat op het tweede scherm meerdere camera posities te zien waren. Een doelpunt of een actie kon op deze manier vanuit andere hoeken bekeken worden. Ook in de NOS app was het e.e.a. beschikbaar en dus kon de gebruiker de wedstrijd ook onderweg live volgen.
Overigens wemelde het van de EK 2012 Apps. Een aantal echt gericht op het tweede scherm gebruik. Zo had Voetbal International een hele goede nieuws app. Goed doorzoekbaar en heel erg volledig. Een prachtig naslagwerk.
En natuurlijk waren er meerdere apps gericht op de EK-pools. Zoals de Football Meister. Daarin zat een chat functie en je kon voor, tijdens en na de wedstrijd kijken wie er op dat moment virtueel de winnaar was. Een spannende app.
Een opvallende app was IkCoachBert. Waarin je Bert van Marwijk virtueel kon helpen door suggesties te doen m.b.t. speelwijze, wissels en strategie. Vanzelfsprekend kon je vervolgens zien hoe het grote publiek er over dacht.
2. Olympische spelen in Londen,
De uitdaging bij dit event lag heel anders. Voornamelijk omdat er per dag zoveel verschillende sporten en wedstrijden plaatsvinden. De eerste uitdaging op het tweede scherm was om zo goed en volledig mogelijk een programma beschikbaar te maken voor het publiek. Niet eenvoudig om daar een overzichtelijk geheel van te maken. Dat weten wij bij de Veronica TV-gids app als geen ander. Daarnaast werden vele sporten niet op televisie uitgezonden en dus was je ‘veroordeeld’ tot het tweede scherm. Ook hier was NOS één van de meest actieve partijen. Met 18 verschillende streams van alle verschillende sporten en veel achtergrond informatie, statistieken en uitslagen.
Mooie initiatieven kwamen ook uit de hoek van de adverteerders. Zo omarmde Rabobank de OS met de app Zin in Goud. Voornamelijk gericht op de Nederlandse prestaties en alerts vooraf aan alle sportwedstrijden. Dat laatste deed de Veronica TV-gids app ook. Alerts vooraf de uitzending van wedstrijden. Verder viel hier ook te vinden welke programma’s er nog meer aandacht besteedde aan de OS. Denk hier aan RTL sportzomer, buitenlandse zenders en Eurosport. Je kon ook je eigen gids samenstellen.
Een prachtig naslagwerk werd gemaakt door NOC*NSF, hier viel alles te vinden over de sporters. Zowel van de Olympische spelen als de Paralympics. Maar ook meer informatie over de sport, de historie etc.
3. Tweede kamer verkiezingen in september,
Het najaar stond in teken van de tweede kamer verkiezingen op 12 september. Zoals bij iedere verkiezing gingen daar een aantal grote debatten aan vooraf. Juist die bleken voer voor de tweede scherm producenten. Zowel RTL, NOS als E.O. doken hier bovenop. En met succes, in de reguliere televisie uitzendingen werd (haast tot vervelends aan toe) veelvuldig verwezen naar het tweede scherm. Het voornaamste wat het tweede scherm deed was het publiek een stem geven in het kiezen van de winnaar van het debat. En hoewel er hier een daar wat twijfel was over de totstandkoming van deze cijfers, was dit absoluut een succes. Tienduizenden deden mee en lieten op dit manier hun voorkeur blijken. Verder kon de kijker stelling nemen in onderwerpen die voorgelegd werden aan de lijsttrekkers. Bij Knevel & Van den Brink was het zelfs zo dat de kijkers op het 2e scherm konden beslissen wie het laatste woord kreeg in een 1 op 1 debat. Een mooie vondst!
Samenvattend zijn dit doorslaggevende events geweest voor de naamsbekendheid en acceptatie van het fenomeen 'tweede scherm'. Ze lieten in de breedte goed zien wat er op dit moment mogelijk is op dit gebied. Het is wel de vraag hoe nu verder. Op programma niveau zijn er aantal successen, zoals de eerder genoemde TVOH, en Boer Zoekt Vrouw, maar ook bijvoorbeeld Champions League voetbal. Voorbeelden van programma's die de kijker vast weten te houden ook bijvoorbeeld in commercial breaks en in die zin interessant voor de adverteerder of sponsor als ie multi screen aanwezig is.
De praktijk is dat vele kijkers vooral het tweede scherm gebruiken voor activiteiten die niets met het programma te maken hebben. Domeinen waar men dan heengaat zijn natuurlijk een Facebook of Twitter, maar ook email, tv-gidsen en nieuwssites.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid