Overslaan en naar de inhoud gaan

X niet belangrijk genoeg om 'poortwachter' te zijn in EU

Die status hebben grote techbedrijven als Meta, Apple en Google wel opgelegd gekregen, waardoor ze aan strengere regels moeten voldoen.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Berichtendienst X is niet dominant genoeg om in de Europese Unie als 'poortwachter' door te gaan. Die status hebben grote techbedrijven als Meta, Apple en Google wel opgelegd gekregen, waardoor ze aan strengere regels moeten voldoen. De Europese Commissie komt na maandenlang onderzoek tot de conclusie dat het voormalige Twitter niet belangrijk genoeg is voor bedrijven die klanten of consumenten willen bereiken om ook een poortwachter te zijn.

related partner content for mobile comes here

In de regels van de Europese Wet op de Digitale Markten (DMA) staat dat bedrijven die als poortwachters te boek staan concurrenten verplicht de ruimte moeten geven op hun platformen, besturingssystemen of digitale marktplaatsen. Dan gaat het bijvoorbeeld om appwinkels of advertentiediensten waar bedrijven niet meer omheen kunnen om zelf hun producten aan te bieden.

In mei kondigde de Europese Commissie aan te onderzoeken of X een poortwachtersrol vervult, omdat puur op basis van gebruikersaantallen die kans aanwezig was. Het door Elon Musk opgekochte socialemediabedrijf ging in verweer tegen die speciale status.

Bron: ANP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in