Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat is het beste marketingboek van 2012?

Woensdagavond streden een tiental auteurs om de PIM literatuurprijs. De grote vraag was uiteraard welke van de tien vooraf door de PIM…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Winnaar van de PIM marketingliteratuurprijs is ‘transformeren om te overleven’ van Herman Toch. Is dit boek de ook moeite waard om te lezen? Ja! Sterker: ieder serieuze marketing of communicatieprofessional behoort dit boek te lezen. Waarom dan wel? Even een schets van de ‘state of the art’ in ons vakgebied. Er zijn prima auteurs (met name Steven van Belleghem) die op het grote effect van de ontwikkelingen op online gebied hebben gewezen Er is de afgelopen jaren veel gepubliceerd over het belang van authenticiteit, de noodzaak van maatschappelijk verantwoord ondernemen en het belang van de 3 nieuwe P’s ( people, planet en profit). Vooral dit jaar zien we de opkomst van ‘purposeful positioneren’. En al enkele jaren wordt gewezen op de wens tot ‘consuminderen’ en het belang van zingeving. Te midden van al deze onrust, de zo eindeloos durende recessie en het snel veranderende consumentengedrag vragen wij marketeers ons wanhopig af hoe we toch nog voor groei kunnen zorgen …
De grote verdienste van Herman Toch is dat hij er in is geslaagd een overkoepelende visie te ontwikkelen over de vraag hoe we in dit ingewikkelde tijdperk nu verder moeten met ons marketingvak. ‘Transformeren om te overleven’ gaat - net als bij traditionele marketingboeken - over het versterken van merken en over het creëren van groei. Maar Herman Toch komt met radicaal andere oplossingen. Herman predikt de marketing revolutie. Maar dat doet hij gelukkig wel op een zeer goed onderbouwde wijze. Zijn achtergrond als marktonderzoeker blijft voortdurend zichtbaar, zijn pleidooi voor een revolutie in het marketing denken is mede gebaseerd op zijn uitstekende kennis van het verleden.
Natuurlijk hoef je het niet helemaal met de auteur eens te zijn, maar vast staat dat je het marketingboek van 2012 moet lezen. Als u ‘Transformeren om te overleven’ voor vanavond 9 uur bestelt, kunt u dit weekend al met lezen beginnen.
Overigens, mocht u aan de authenticiteit van mijn aanbeveling twijfelen: ik ben de vaak erg kritisch boekenrecensent van het Tijdschrift voor Marketing en Herman Toch is (nog) geen docent bij SRM.

related partner content for mobile comes here

Max Kohnstamm
Programma manager marketing bij SRM

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in