Sterke daling netto mediabestedingen in eerste halfjaar
Dat ligt in lijn met de daling van de Europese bestedingen, die gemiddeld met 6 procent zijn gedaald. Europa is de enige regio wereldwijd waarin de bestedingen gemiddeld afnamen, zo blijkt uit de Global Adview Pulse van Nielsen.
Tegelijkertijd komt Nielsen in Nederland met het Halfjaarrapport Netto Mediabestedingen 2013. Daaruit blijkt dus de scherpe daling van de netto bestedingen. Alleen internet en bioscoop doen het goed. De krimp in het eerste halfjaar is een voortzetting van de daling van 4,7 procent die over heel
2012 werd gerapporteerd.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
Spotta
Laag vertrouwen
Belangrijkste reden voor de daling zijn de aanhoudende slechte economische omstandigheden. Tot en met het tweede kwartaal van 2013 verkeerde Nederland in een recessie. Zowel het consumenten- als het producentenvertrouwen waren onveranderd laag. In plaats van te investeren bleef de focus van veel bedrijven op kostenreductie gericht, wat negatieve gevolgen had voor de mediabudgetten, aldus Nielsen.
Internet en bios in de plus
Slechts twee mediumtypen noteerden groei in de eerste zes maanden van 2013: internet en Bioscoop. De online bestedingen stegen met 5,8 procent, de bestedingen aan bioscoopreclame zelfs 27,2 procent.
De groei van internet is daarbij volledig toe te schrijven aan search met een stijging van 12,3 procent. De twee andere categorieën binnen internet, online display advertising en classifieds, directories & listings, zagen de bestedingen met respectievelijk 1,8 en 1 procent dalen.
De enorme stijging bij bioscoop, dat relatief een klein aandeel heeft in de totale netto mediabestedingen, is te danken aan de volledige digitalisering. Daardoor kan dit mediumtype beter inspelen op wensen van adverteerders en waren zij bereid meer in bioscoop te investeren.
Grootste daling bij print
Alle overige mediumtypen hadden te maken met een min. De onderlinge verschillen zijn groot. Maar vooral print kreeg klappen. Dagbladen zagen de bestedingen met bijna 17 procent teruglopen. De afname bij huis-aan-huis/nieuwsbladen was met 20 procent de grootste van alle mediumtypen. De netto mediabestedingen aan publiekstijdschriften daalden met bijna 13 procent. De totale netto mediabestedingen aan het mediumcluster print namen af met iets meer dan 17 procent.
Radio deed het relatief gezien beter dan de totale markt met een daling van 2,6 procent. Het RAB eerder deze week overigens nog dat de radiobestedingen in het derde kwartaal met 12 procent zijn gestegen. Bij tv was er een krimp van 5,5 procent, out of home kwam uit op -8 procent.
Nielsen onderzoek
Voor het berekenen van de netto mediabestedingen doet Nielsen twee keer per jaar onderzoek onder uitgevers en media-exploitanten in Nederland. Daarin wordt gevraagd een opgave te doen van de netto advertentie-inkomsten over het betreffende jaar. Deze opgaven aggregeert Nielsen tot een totaalcijfer per mediumtype. Waar nodig worden cijfers gewogen en geëxtrapoleerd om een zo volledig mogelijk beeld van de werkelijke omvang van de netto mediabestedingen per mediumtype en van de markt te kunnen geven. De netto mediabestedingen in de eerste zes maanden van 2013 is een vergelijking met die in dezelfde periode van 2012.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid